Publicerad
Läsåret som gått
Förskolan använder sig i sin verksamhet av tvärgrupper för att skapa mindre grupper. I dessa grupper har vi arbetat med olika teman utifrån läroplanens mål.
Babblarna
I de yngre åldrarna har vi arbetat med Babblarna och deras olika karaktärer. Här kommer några exempel på vad vi gjort. Babba har språket där vi använt sagopåsar och ordbilder med barnens namn. Bibbi har matten. Bobbo har rörelsen med dans och motorikbanor. Dadda har naturkunskapen. Diddi har skapandet med fri konstruktion av en mängd av olika material. Doddo har känslorna.
Friendy
Över hela förskolan har arbetet med Friendy och medkänslans pedagogik funnits. Fokus har varit på känslodockorna glad, ledsen och arg. Vi har haft teater där ledsendockan som hade tappat bort sitt gosedjur blev till gladdockan när gosedjuret blev hittat.
Planetskötare
Röd tråd genom året har varit hållbarhet och att vara planetskötare. Det har inneburit en skräpplockardag, källsortering och tema med äpplen. Vi har tittat på var saker kommer från, hur resan går från jord till bord. I skapande har vi arbetat med fåglar i olika tekniker, lera och potatistryck. Barnen har fått arbeta med olika målningstekniker med blåsmålning, lera och sockermålning.
Skogen
Närheten till skogen gör att vi ofta kan gå dit. Barnen får då göra olika uppdrag och skattkistan är en uppskattad del av aktiviteterna. När vi har haft snö så har vi genomfört vårt skidlopp och innan dess skidträning för de äldre barnen.