Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Visa alla kontakter

Barn som skapar.

Verksamhetsplanering

Gulmull

Barn som blåser stora såpbubblor i en stor hink.

Vi arbetar mycket i mindre grupper tisdag-torsdag. En grupp är inne och
har en planerad pedagogisk aktivitet och två grupper är ute på
förmiddagen. Varje onsdag har vi "Gulmulls gympa".

Just nu experimenterar vi med olika skapande aktiviteter som samtidigt
stärker barnens relationer till varandra och oss pedagoger. Ett av
barnens stora intressen är musik och dans och vår dagliga
sångsamling är väldigt populär.

Gruvan

Barn som tittar på färgglatt schema på väggen.

På Gruvan utgår vi från barnens behov och intressen, vi arbetar med barninflytande vilket innebär att vi, pedagoger, lyssnar in vad barnen är nyfikna på och utformar verksamheten efter det.

Vi delar upp barnen i 2 mindre grupper tisdag-torsdag, skogsutflykter, utevistelse och olika projekt inne.

Lunchen består av buffé, där barnen själva får plocka den mat som de vill ha.

Vi arbetar för ett aktivt föräldrainflytande, där vi erbjuder föräldrarna att vara delaktiga i verksamheten. I form av föräldramöte där vårdnads­havarna får ta del av våra prioriterade mål, månadsbrev, utvecklings­samtal och grillkväll/sommarfest.

5-årsverksamheten

Barn som tittar på stora stöten vid Falu Gruva.
Barn som leker på golvet på förskola.

Femårsverksamheten består av de 3 avdelningarna blå, röd och grön.
Barnens inflytande arbetar vi mycket med, vi pedagoger följer barnen som vägledare under deras lärandeprocesser.

Vi arbetar också med metoden "Valstunden" som är ett jämställd­hets­arbete i praktiken där alla barn får samma möjlighet att välja lek. Metoden finns att läsa om i boken "Flickor, pojkar och pedagoger" av Kajsa Wahlström.

Vi fokuserar på hur man är en god kamrat och använder oss av de fyra "kompisreglerna" lyssna, säga stopp, turas om och bjuda in.
Lunchen äter vi i Gruvrisskolans matsal, frukost och mellanmål nere på avdelningarna.

Sidan uppdaterad 2018-04-13