Om något allvarligt händer
Det kan vara farligt att vara ute
när det hänt en olycka.
En varningssignal varnar människor
Samhällsinformation, öppnas i nytt fönster
om det är farligt.
En varningssignal är ett högt ljud
som låter i 7 sekunder.
När du hör en varningssignal måste du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster och ventiler
där luft kan komma in i huset.
Du ska lyssna på radion.
På radion får du veta vad som har hänt
och vad du ska göra.
Den informationen kallas för VMA,
Viktigt Meddelande till Allmänheten.
Om du klickar på ordet Samhällsinformation
kan du läsa mer om VMA.
Den texten är inte skriven på lättläst svenska.
På den sidan finns det också telefonnummer.
Det är telefonnummer som är bra
att ringa när man behöver hjälp.
© Falu Kommun 791 83 FALUN |
Tel 023-830 00 |
E-post 
