Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Så gör du en anmälan

Ansök via e-tjänst

Självservice & blanketteröppnas i nytt fönster

Ansök via pappersblankett

Blankett för anmälanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad ska du skicka in?

  • Anmälningsblankett.
  • Relevanta ritningar för förändringen, tex plan-, fasad-, sektionsritningar.

De ritningar du skickar in ska vara:

  • Skalenliga.
  • Ritat på vitt papper. Ej ritade på rutigt, randigt eller färgat papper.
  • Alla åtgärder ska tydligt markeras och måttsättas.
  • Avstånd till tomtgränser ska måttsättas.

Kompletteringar i ditt ärende skickas till: bygglov@falun.se

Här kan du se exempel på hur olika ritningar kan se ut

Kontrollplan och kontrollansvarig

Du kan behöva en kontrollplan vid anmälningar och i vissa fall även en kontrollansvarig. Kontrollplanen är viktig för att du ska kunna intyga att du uppfyller plan- och bygglagen. I vissa fall kan ditt ärende inte börja handläggas förrän du har lämnat in din kontrollplan.

Vill du ansluta till kommunalt vatten och avlopp?

Söker du bygglov för att bygga nytt hus? Glöm då inte att göra en så kallad servisanmälan ifall du vill koppla ditt nybygge till det kommunala vatten- och avloppsnätet. Om du redan är ansluten, men bygger till ditt hus eller utökar din tomt ska det också anmälas till Falu Energi & Vatten.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ta hjälp av vår bygglovsguide

När du ska ansöka om ett bygglov eller göra en anmälan använd gärna vår bygglovsguide.

Bygglovsguidenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterad 2019-09-23