Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Frågor och svar om dricksvatten

Här får du svar på några av de vanligaste frågorna vi får om dricksvatten. Kontakta gärna Falu kommuns kontaktcenter om du vill veta mer.

  • Vem har ansvar för att vattnet i min brunn är okej att dricka?

    Det har du som fastighetsägare. Om en förening äger brunnen är det
    föreningens ansvar. Ansvaret omfattar både att kontrollera vattnet och
    att åtgärda eventuella problem med vattenkvaliteten.

  • Hur ofta ska jag testa kvaliteten på mitt dricksvatten?

    Livsmedelsverket rekommenderar kontroller minst vart tredje år eftersom både vattenkvalitet och vattentillgång kan förändras med tiden. Att vattnet ser bra ut och smakar gott är ingen garanti för att det håller en bra kvalitet.
  • Hur gör jag för att testa dricksvattnet?

    Beställ en vattenanalys hos ett ackrediterat vattenanalyslaboratorium. Vattenlaboratorier som utför analyser hittar du på nätet, sök på ”vattenanalys”. Analysen visar om vattnet i brunnen innehåller bakterier eller andra mikroorganismer och om vattnets kemiska egenskaper gör det olämpligt som dricksvatten.
  • Vad gör jag om vattnet får en anmärkning?

    Ibland kan det handla om att täta ett brunnslock, andra gånger är det nödvändigt att installera ett filter. Det viktigaste är att du anlitar fackkunnigt folk för att åtgärda problemen.
  • Kan det finnas radon i mitt dricksvatten?

    Inte om du har kommunalt vatten, då är det redan testat. Om du däremot har egen brunn, grävd eller borrad, kan det finnas risk för radon i vattnet. Enda sättet att veta säkert är att ta ett prov.
Sidan uppdaterad 2020-09-02