Det är kommunfullmäktige som har det övergripande ansvaret för frågor som rör vatten- och avlopp (VA) i Falu kommun och det är Falu Energi & Vatten som verkställer planen för Falu kommuns vatten- och avloppsutbyggnad.
På Falu Energi & Vattens webb om pågående VA-utbyggnad kan du bland annat se tidplanen för områden som enligt Falu kommuns VA-utbyggnadsplan är aktuella för utbyggnad de närmaste åren; fram till och med år 2020.
Syftet med VA-planering är att på ett strukturerat sätt arbeta för en långsiktigt hållbar vatten- och avloppsförsörjning i kommunen. En VA-plan ger en större tydlighet och framförhållning gentemot den kommunala organisationen, kommuninvånarna och andra som äger fastigheter i Falu kommun. Därmed blir det också lättare för den kommunala organisationen att göra långsiktigt hållbara och kostnadseffektiva investeringar i VA.
Falu kommuns VA-plan antogs 2014 och innehåller:
Tidsperspektivet för VA-planeringen i Falun sträcker sig 20 år fram i tiden.
VA-plan_bil.1_Prioriteringsgrunder
VA-plan_bil.2_VA-utbyggnadsplan med karta
VA-plan_bil.3_Bef_enskilda_gemensamhetsanlaggningar
Vanliga frågor och svar om VA-planen
Till VA-planen finns även en strategi framtagen. Målet är att denna ska utgöra ett stöd för lämpliga avvägningar och mer genomarbetade beslut i hanterandet av kommunens VA-frågor. Med gemensamma förhållningssätt är det möjligt att hantera VA-frågorna mer rättvist, effektivt och på ett sätt som:
• Bibehåller god vattenkvalitet
• Skyddar känslig miljö/känsliga recipienter
• Möjliggör snabbare och smidigare hantering av VA-frågor
Rapporten Vatten och avloppsverksamheten I Falun var det första steget i arbetet med en VA-plan för Falu Kommun. Den ger en översikt över VA-verksamheten, dess omfattning, förutsättningar och möjligheter samt de förväntningar som är kopplade till den. Exempel ges även på hur VA-problemen ser ut i några olika geografiska områden i kommunen.