Om översiktsplanering
Varje kommun ska ha en översiktsplan (ÖP) som täcker kommunens hela yta. Översiktsplanen anger den avsedda användningen av mark- och vattenområden samt strategier för hur kommunen långsiktigt bör utvecklas hållbart. Översiktsplanen ska vara vägledande när beslut tas i plan- och lovärenden. Det kan gälla beslut angående mark- och vattenanvändning eller hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras. Översiktsplanen ska redovisa hur hänsyn tas till allmänna intressen samt hur riksintressen tillgodoses och hur miljökvalitetsnormer följs.
Om du klickar på den här länken så öppnas sidan för kommunens gällande översiktsplan.
Översiktsplanen behöver vara aktuell och bearbetas därför kontinuerligt i en cyklisk process. Processen beskrivs enligt bilden nedan.
Den vänstra delen av den cykliska processen beskriver hur den kommunala planeringen fortskrider utifrån den gällande översiktsplanen och den högra beskriver hur en ny översiktsplan upprättas eller hur den gällande ändras.
Planeringsstrategi
Senast två år efter varje ordinarie val ska kommunen ta fram en planeringsstrategi som ska redogöra för hur kommunen ska arbeta med översiktsplaneringen framåt. Den tar avstamp i processteget ”Följa upp & utvärdera”. En genomgång av översiktsplanen görs för att se vilka delar som fortfarande är aktuella, om något behöver justeras eller om detaljeringsgraden behöver ändras för att tillgodose ett visst allmänt intresse exempelvis grönområden, kulturmiljö eller vindkraft. Det kan även vara så att planeringsförutsättningarna på platsen har förändrats så pass mycket att översiktsplanen inte längre är aktuell och behöver ändras av den anledningen.
Planeringsstrategin ändrar inte innehållet i den gällande översiktsplanen utan klargör endast vad som behöver ändras och varför.
Upprätta & ändra översiktsplanen
Processen för att ändra översiktsplanen är i stort sett samma som för att upprätta en ny översiktsplan.
Parallellt med att en översiktsplan upprättas eller ändras görs en strategisk miljöbedömning. En strategisk miljöbedömning syftar till att integrera miljöaspekter i framtagandet och antagandet av översiktsplanen. Genom att tidigt i planprocessen synliggöra vilka positiva och negativa miljökonsekvenser ett genomförande av översiktsplanen kan innebära finns möjligheten att styrka positiva konsekvenser samt lindra negativa. Detta kan ske genom omarbetningar av förslaget eller genom åtgärder. Dokumentet som tas fram i den strategiska miljöbedömningen kallas miljökonsekvensbeskrivning.
Processen att ändra eller upprätta en översiktsplan består av stegen: initiera, samråda, granska och anta. De olika stegen beskrivs mer ingående nedan.
Initiera - påbörja och välja inriktning
Det första steget består av att besluta om de ändringar som planeringsstrategin har lyft fram kan genomföras genom att ändra översiktsplanen eller om det behöver upprättas en ny översiktsplan.
Ändringarna kan täcka olika stora geografiska områden samt ha olika detaljeringsgrad. Om det finns större bebyggelseområden med komplicerade förhållanden eller om en ny stadsdel planeras så kan det finnas behov av att översiktsplanen fördjupar sin detaljeringsgrad för dessa delar. Denna slags ändring motsvarar det som tidigare benämndes: fördjupning av översiktsplanen (FÖP).
En ändring kan även hantera ett särskilt allmänt intresse, de kallades tidigare tematiska tillägg, exempelvis en vindkraftsplan eller ett kulturmiljöprogram.
Samråda – ta fram samt presentera förslaget
Under samrådsfasen tas förslaget till översiktsplan samt tillhörande miljökonsekvensbeskrivning fram. Detta är ett omfattande arbete som involverar ett samarbete med länsstyrelsen, andra myndigheter, organisationer, intresseorganisationer, allmänheten med flera.
När ett förslag har arbetats fram så redovisas det genom att skickas på en offentlig remiss, ett samråd. Syftet med samrådet är att visa planförslaget och miljökonsekvensbeskrivningen, få in synpunkter på förslaget samt värdefull information. Samrådet ger alla möjlighet till insyn och påverkan.
Under samrådet läggs ärendet ut på kommunens hemsida och sociala medier, annonseras i lokaltidningarna och skickas till kommunens nämnder och styrelser, till länsstyrelsen, andra statliga myndigheter, berörda kommuner, regionala organ och intresseorganisationer. Oftast hålls också ett eller flera offentliga samrådsmöten.
När samrådstiden gått ut sammanfattas alla inkomna synpunkter i en samrådsredogörelse. Samrådsredogörelsen föreslår även hur synpunkterna ska behandlas.
Granska – bearbeta samt presentera planförslaget
Utifrån de synpunkter som inkom under samrådsskedet så bearbetas planförslaget och miljökonsekvensbeskrivningen. När handlingarna är klara så skickas de ut på en offentlig remiss, en granskning. Syftet med granskningen är att visa hur de synpunkter som inkommit under samrådet har påverkat planförslaget.
Granskningen pågår under minst två månader och planförslaget presenteras på kommunens hemsida och sociala medier. Annonsering sker i lokaltidningarna och planförslaget skickas till kommunens nämnder och styrelser, till länsstyrelsen, andra statliga myndigheter, berörda kommuner, regionala organ och intresseorganisationer.
När granskningstiden gått ut, sammanfattas alla inkomna synpunkter i ett särskilt utlåtande som även visar hur synpunkterna ska behandlas. Om planförslaget ändras väsentligt efter granskningen, måste det granskas på nytt. Om ingen väsentlig ändring görs är översiktsplanen klar för att antas.
Anta – ta beslut om ny gällande översiktsplan
En översiktsplan antas alltid av kommunfullmäktige.
Eftersom en översiktsplan inte är juridiskt bindande, utan mer en politisk viljeinriktning, kan innehållet inte överklagas. En överklagan kan enbart ske på formella grunder, med det menas att framtagandet av översiktsplanen inte har skett på ett lagenligt sätt. Den som vill påverka planens innehåll behöver därför vara aktiv under planprocessens gång.
Genomföra & följa upp översiktsplanen
Genomförandet och uppföljningen av översiktsplanen pågår kontinuerligt, även samtidigt som översiktsplanen ändras eller en ny översiktsplan tas fram.
Välja åtgärder & budgetera
Översiktsplanen anger bland annat var nya bostadsområden, vägar, badplatser och cykelvägar planeras att uppföras. Den kan även peka ut behovet av att utreda markföroreningar, inventera befintlig natur, ta fram riktlinjer för vindkraft, med mera. Allt kan tyvärr inte genomföras samtidigt utan en prioriteringsordning behöver tas fram.
Prioriteringen görs utifrån behovet av åtgärden, budget och tillgången till resurser.
Genomföra & använda
Parallellt med att de prioriterade åtgärderna genomförs så används översiktsplanen som stöd i det dagliga arbetet som bedrivs inom kommunen. Det kan handla om framtagandet av detaljplaner, bygglovsprövningar, strandskyddsdispenser, markförvärv eller inrättandet av naturreservat.
Följa upp & utvärdera
För att översiktsplanen ska kunna fylla sin roll som vägledande dokument är det viktigt att kontinuerligt följa upp om den ger tillräckligt stöd och vägledning. Om de mål, strategier och ställningstaganden som anges i översiktsplanen fortfarande överensstämmer med den politiska viljan och kommunens aktuella syn på utvecklingen. Det ska även utvärderas vilken miljöpåverkan som genomförandet av översiktsplanen faktiskt innebär. På så vis kan åtgärder sättas in som minskar eller förhindrar en betydande miljöpåverkan.
De uppföljningar och utvärderingar som genomförs utgör ett bra underlag till arbetet med planeringsstrategin.