Publicerad
Nu har Falun en besöksnäringsstrategi
Falu kommun har nu fått en besöksnäringsstrategi. Den godkändes av kommunfullmäktige vid sammanträdet i november.
Falu kommun ingår i Sveriges fjärde största besöksnäringsregion med bland annat Lugnet, Runn och Världsarvet som stora besöksmål.
Besöksnäringsstrategin ska vara ett verktyg för att stärka Faluns attraktions- och konkurrenskraft som destination och därigenom bidra till ökad tillväxt.
I besöksnäringsstrategin används begreppet Falun för hela det geografiska området Falun.
– Falun ska bli en ännu bättre ort för besöksnäringen. Strategin kommer att vara ett en bra hjälp i det arbetet, säger kommunalrådet Mats Dahlberg (M).
I Falun omsätter besöksnäringen i dag cirka 585 miljoner kronor per år, varav cirka 55 miljoner kommer från utländska besökare.
I strategin anges följande punkter som övergripande mål:
- Falun ska dubblera turismomsättningen fram till 2030.
- Falun ska vara en destination i världsklass, vilket innebär 100 procent nöjda gäster.
- Falun ska uppfattas som en destination.
Här kan du läsa hela besöksnäringsstrategin Öppnas i nytt fönster.