Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell.

Publicerad 2017-01-30

Skidspelen lockade mycket publik

Skidspelen lockade mycket publik i år

 

Svenska skidspelen lockade mer publik i år än vad fallet var ifjol.

–Vi hade två fantastiska dagar, och enligt våra beräkningar uppgick den totala publiksiffran till 16 000, varav 11 000 betalande, säger Jimmy Birklin, skidspelens vd.

Inte oväntat var det lördagens sprinttävlingar som lockade den största publiken, och de fick se Stina Nilsson spurta hem segern med minsta marginal.

– Av tradition är det lördagen som är den bästa publikdagen i skidspelen. Nu hade vi 7 010 betalande åskådare. Räknar vi även in barn under tolv år, som går in gratis, ledare och funktionärer så var det drygt 9 500 personer på skidstadion, säger Jimmy Birklin.

Intresset för söndagens masstart var mindre, och till dessa tävlingar såldes 4 010 biljetter. Totalt beräknar arrangörerna med att cirka 6 500 personer följde åkarnas framfart.

– Jag är väldigt nöjd. Ifjol kom vi upp i 11 500 åskådare totalt sett. Nu slog vi den siffran rejält, trots januaritävlingar och ett väder som var okej men inte toppen. För att nå ett plus-minus-noll-resultat behövde vi minst 7 000 betalande, säger Jimmy Birklin.

Nästa år kommer Falun och Svenska skidspelen att åter igen stå som värld för världscupavslutningen. Då är tävlingarna tillbaka i mars, 15-18.

–Det är inte klart ännu hur många tävlingsdagar det blir. Ett sådant besked kommer FIS (internationella skidförbundet) att lämna längre fram, säger Jimmy Birklin.

Innan planeringen startar för nästa års tävlingar, ska dock årets upplaga av Svenska skidspelen utvärderas först.

–Det finns saker som går att göra ännu bättre, så är det bara. Men klart är att det finns en otrolig potential i det här evenemanget, säger Jimmy Birklin.

Kommunen var på plats

Falu kommun fanns på plats under skidspelsdagarna och bjöd bland annat på både popcorn och tävlingar.

– Vår ambition var att finnas på plats för att träffa både Falubor och turister och bidra till härliga dagar på Lugnet. Och det är precis vad vi gjort. Vi hade fullt med besökare hela tiden, i alla åldrar, säger Emma Norman, kommunikationsstrateg och fortsätter:

–Bara under lördagen bjöd vi på 1 000 koppar popcorn. 600 har tävlat om att pricka Falun och vinna solglasögon och cirka 60 har tävlat om en praktikdag på Falu kommun. Det var betydligt bättre än målet vi hade satt upp.


Sidan uppdaterad 2017-01-30