Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad 2015-06-09

Glad familj med sverigeflagga.

Höga betyg för Falun, Dalarna och skid-VM

Folkfesten och den glada, positiva stämningen. Det är två återkommande saker som lyfts fram av besökarna på skid-VM 2015 enligt den utvärdering som Falu kommun och Visit Södra Dalarna låtit göra. 85 procent av Dalfolket är dessutom positiva till att arrangera ett nytt VM i Falun.

Hela 96 procent av besökarna på VM var nöjda eller mycket nöjda med själva arrangemanget och 90 procent upplevde värdstaden Falun som mycket positiv.

– Överlag är det här riktigt bra siffror och ett högt betyg till både Falun och evenemanget skid-VM, säger Sofia Zere på företaget Ipsos som står bakom undersökningarna.

Totalt har, förutom en huvudrapport, fyra delrapporter tagits fram av Ipsos. Rapporterna bygger på undersökningar om kännedom, upplevelseundersökning, konversation på sociala medier och attitydundersökning.  Undersökningarna har genomförts via webbenkäter, telefonintervjuer, en webbpanel samt via undersökningar i sociala medier. Dessutom har djupintervjuer genomförts med politiker, tjänstemän, personer inom Dalarnas besöksnäring och VM-organisationen.

– På det här sättet har vi fått ett gediget underlag som belyser skid-VM ur olika perspektiv och bland olika målgrupper, säger Sofia Zere.

Enligt Ipsos rapport kan skid-VM:s betydelse för Falun och Dalarna delas in i två huvudområden: marknadsföringseffekter till följd av ökad exponering och ekonomiska effekter till följd av ökad konsumtion och investeringar. Som övriga effekter räknas att intresset för längdskidåkning och backhoppning ökad bland Dalfolket, att nya företagsnätverk har skapats och att VM skapat en stolthet bland invånarna i Dalarna.

– Även om evenemanget nu är över är det inte slutet på vår VM-resa. Resultaten i stort stärker vår uppfattning om arrangemangets betydelse för Dalarna och dess invånare och blir ett kvitto på att vi ska fortsätta satsa på evenemang som en viktig del för att stärka Dalarnas attraktivitet, säger Carl Johan Ingeström, vd, Visit Södra Dalarna. 

Den negativa kritik som lyfts fram i rapporterna handlar framför allt om de investeringar och kostnader som gjorts på Lugnet. Där är Faluborna också mer negativt inställda jämfört med övriga Dalarna.

– Det här är inget oväntat och speglar hur debatten sett ut från början. Utvecklingen av Lugnet är en nyckelfråga och det är viktigt att vi fortsätter driva på och visa att området används på ett effektivt sätt framöver. Vår ambition har hela tiden varit att dra nytta av investeringarna även efter VM, säger Susanne Norberg, kommunstyrelsens ordförande i Falun.

Betydelsen av skid-VM 2015 i Falun - Ipsos huvudrapport:

  • 75 procent av besökarna från andra län än Dalarna och 51 procent av de utländska gästerna tror att de kommer att besöka Falun igen
  • 15 procent av besökarna i övriga Sverige besökte Falun för första gången
  • Sex av tio skulle rekommendera Falun som besöksmål
  • Fyra gånger så många svenskar förknippar Falun med skid-VM i mars 2015 jämfört med januari 2015
  • Turistkonsumtionen i hela Dalarna uppskattas till 311 miljoner kronor
  • De internationella besökarnas momsintäkter uppskattas till ett värde av drygt 20 miljoner
  • Den teoretiska sysselsättningseffekten motsvarar 200 helårsanställningar
  • Det bästa med VM var folkfesten och stämningen. Att evenemanget var välorganiserat, volontärerna och banornas sträckning. Det folk tyckte var mindre bra var trängseln, att toaletterna var för få, parkeringar och utbudet av mat
  • Det bästa med värdstaden Falun var närheten till allt, den glada och positiva stämningen och en bra anläggning. Sämre tyckte folk om att det inte var färdigbyggt, att det fanns för få uteställen och pubar, avsaknaden av skyltar till Faluns infarter och att gratisbussarna blev fulla direkt.

Läs hela undersökningen härPDF

Sidan uppdaterad 2016-06-14