Publicerad

Hans Näslund, kommundirektör
I Idag är det kommundirektörens tur att svara på företagarnas frågor. Det kommer bland annat handla om kontakten med kommunen, företagens avtal med kommunen samt hur Falun ska bli en ännu bättre företagarkommun.
Vad är det bästa med Falun tycker du?
– Jag tycker att Falun är en vacker, trygg och gemytlig stad med ett bra utbud av restauranger, butiker och verksamheter. Och med en vacker och levande landsbygd. Den storslagna naturen med härliga möjligheter för rekreation och friluftsliv ligger mig varmt om hjärtat.
Vad gör du när du inte jobbar?
– Umgås med familjen, längdskidåkning och cykling
Tre viktiga saker du gör i ditt jobb?
– Bereder och säkerställer genomförande av politiska beslut, leder och samordnar Falu kommuns tjänstemannaorganisation utifrån ett helhetsperspektiv, samverkan med externa organisationer.
När kommer du främst i kontakt med näringslivsfrågor?
– Oftast kopplat till specifika ärenden som etableringar etc, eller kring utveckling av Falu kommuns verksamheter i näringslivsfrågor. Ser nu fram emot intressanta samtal under företagarveckan.
Vad innehåller ett bra företagsklimat för dig?
– Att företag upplever att det finns goda förutsättningar att verka och utvecklas. Här är en nära och öppen dialog mellan kommun och näringsliv viktigt för att få till ett samarbete där båda parter blir vinnare.
Vart är Falun på väg? Hur ser visionen ut?
– Falu kommuns vision ”Ett större Falun” säger sammanfattningsvis: Vi siktar mot ett större Falun, med ambition och beredskap att fortsätta växa. Ett Falun som erbjuder ett brett och varierat utbud för alla och ser möjligheterna att bli bättre tillsammans, både inom och utom kommunen. Vi vågar tro på en fortsatt positiv utveckling för ett attraktivt Falun och har modet att fatta beslut som stödjer denna resa. Ett större Falun tar ansvar för miljön, ekonomin och den sociala hållbarheten för att säkra en långsiktig tillväxt.
– Ett beslut är taget nu i september om att ta fram en ny vision.
Du är chef för 5000 personer, kopplat till att Falun vill bli en ännu bättre företagarkommun, hur leder du dig i den frågan?
– Jag tänker att nyfikenhet för varandra är nyckeln. Genom att vi tillsammans hjälper till att utveckla förståelsen för varandras verksamheter och förutsättningar kan vi skapa ett ännu bättre samarbete. Aktuellt just nu är bland annat planering av ett arbete för att Falu kommun ska bli bättre på att bidra till utveckling av näringslivsklimatet i våra kontakter med företagare.
Varför finns inte kontaktuppgifter på tjänstepersoner på webben?
– Falu kommuns verksamheter har ett stort och viktigt uppdrag där våra verksamheter ska göra mycket med begränsade resurser. Det gör att om tjänstepersoner skulle behöva nås för alla ärenden skulle det vara svårt att få kontakt med Falu kommun. Många är upptagna i möten etc. stora delar av dagen och risk finns att samtal skulle tappas bort. Via kontaktcenter är vi alltid tillgängliga med personal som har fokus på bemötandet, över 60% av alla ärenden löser kontaktcenter direkt, och resten av ärendena som går vidare till verksamheterna finns loggade och kan följas upp. Förra året tog kontaktcenter emot nästan 140.000 ärenden. När det gäller kontakt med näringslivskontoret för företagare så finns samtliga medarbetares telefonnummer och e-post publicerade på falun.se.
Hur säkerställer Falu kommun att direktupphandlingar går till på rätt sätt?
– Falu kommun har information på Insidan (intrawebben) som beskriver hur inköp och upphandling ska genomföras. I första hand ska vår e-handelsplats användas där befintliga ramavtal finns. Vi har riktlinjer för inköp och upphandling upp till två basbelopp och över två basbelopp. För inköp över två basbelopp ska Upphandlingscenter hjälpa till för att säkerställa att direktupphandlingarna görs och dokumenteras korrekt.
Hur jobbar kommunen för att vara trogen avtal?
– Kommunen har under de senaste åren arbetat särskilt fokuserat för att göra medarbetare i hela organisationen medvetna om vikten av att handla hos våra avtalade leverantörer. Arbetet sker både centralt och i respektive förvaltning. Vi har nätverk för att dela erfarenheter och sprida kunskap inom kommunen och mellan kommunerna i vår upphandlingssamverkan. Mycket information och rutiner finns på Insidan för att underlätta för medarbetare i verksamheten att handla rätt. Varje förvaltning har utsedda funktioner som stöttar medarbetare nära verksamheten.