Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad

Porträttbild på Anna Tosteby, chef för miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Text: Vi svarar på era frågor.

Anna Tosteby, miljö- och samhällsbyggnadschef

Anna Tosteby svarar på företagarnas frågor om bland annat tillstånd, handläggningstider, dialogen med företagare och att hitta etableringsbar mark.

Vad är det bästa med Falun tycker du?

- Det bästa med Falun är variationen på utbud och möjligheten att vara aktiv på ett enkelt sätt. Som hemvändare njuter jag fortsatt av att ha närheten till skog, natur och vatten.

Vad gör du när du inte jobbar?

- Då hänger jag antingen i naturen och rör på mig eller är i gymnastikhallen som ledare för gymnastikungdomar.

Tre viktiga saker du gör i ditt jobb?

- Tillsammans på förvaltningen bidrar vi till att skapa förutsättningar för Faluns samhällsbyggnadsutveckling. Dagligdags säkerställer vi också driften av Faluns gator, vägar och parker (den mark som tillhör Falu kommun). För mig är det en viktig uppgift att få maskineriet i den demokratiska processen att fungera så bra som möjligt och att vi levererar i vårt uppdrag.

När kommer du främst i kontakt med näringslivsfrågor?

- I många av de frågor som vi har på förvaltningen är näringslivet inblandat. Det handlar om allt från att vi använder näringslivet som utförare i våra olika tjänster till att vi samverkar i utvecklingsprojekt till att vi också möts i olika myndighetsärenden.

Vad innehåller ett bra företagsklimat för dig?

- Ett bra företagarklimat innebär för mig en ömsesidig respekt för våra olika roller och perspektiv i att försöka skapa en långsiktig hållbar och attraktiv stad i Falun. Ett bra klimat innebär också att vi mannar upp för att försöka lösa utmanande frågor tillsammans och att de olika perspektiven kan skruvas för att komma fram till lösningar.

- När det gäller myndighetsutövning upplever jag att utmaningen ibland är att lagstiftningen är tydlig och tolkningsutrymmet begränsat. Det gäller att göra rätt bedömningar om och när när det är möjligt att ”utmana” systemet men också acceptera när det inte är möjligt.

Hur jobbar ni med handläggningstider och återkoppling mot företagen?

- Vi jobbar i kommunens system med kontaktcenter och har som mål att man ska få svar inom fem dagar. I många ärenden etableras också en direktkontakt som följer med genom ärendet.

- När det gäller handläggningstiden följer vi upp handläggningstider för bygglov och detaljplaner. Vi försöker ha fokus på att ha så korta ledtider som möjligt för att möta medborgarnas förväntningar.

Hur viktig är samspelet med näringslivet när det kommer till myndighetsutövning?

- Det är väldigt viktigt. I Sverige har vi satt ett system där vi har en ansats att gemensamt styra genom regler och krav för att också säkerställa en attraktiv stad och landsbygd. Det är viktigt att vi kan verka gemensamt i denna kontext och hitta god samverkan i enlighet med det jag nämnde ovan.

Vad är ren och hel stad?

- Det är ett begrepp som kan ge många assosiationer. Spontant tänker jag att det är en stad som har ordning och reda i utemiljön men också en stad som är trygg att leva och bo i.

Varför tar det så lång tid att få fram mer verksamhetsmark?

- Det är flera mekanismer som påverkar att det är långa processer. Det ena är att det behövs planeras i den översiktiga planering för att på bästa lämpliga plats, se vilken mark som är lämplig att använda som verskamhetsmark. När det väl är definierat behövs detaljplaner genomföras för att pröva att det är genomförbart att skapa verksamhetsmark. När den processen är genomförd behöver också marken tillhöra kommunen. Vi har idag i Falu kommun inte så stora markinnehav vilket försvårar för oss att landa in verksamhetsmark här och nu. Det pågår ett långsiktigt arbete för att skapa förutsättningar för framtiden och vi har flera processer igång samtidigt för att möjliggöra det.

Sidan uppdaterad 2024-11-22