Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Urvalsfrågor ersätter det personliga brevet

Falu kommun har beslutat att ersätta det personliga brevet med urvalsfrågor i ansökningar till våra lediga tjänster.

Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vår rekryteringsprocess. Genom att ersätta det personliga brevet med urvalsfrågor gör vi det enklare för dig som söker jobb hos oss samtidigt som vi vill främja en objektiv och rättvis rekryteringsprocess.

Personliga brev innehåller ofta privat information som inte är relevant för tjänsten. Forskning visar också att det personliga brevet inte ger en tillförlitlig bild av en kandidats personlighet eller framtida arbetsprestation. Med urvalsfrågor blir det tydligare vilka kompetenser och erfarenheter vi söker, och du får möjlighet att lyfta fram det som är mest relevant för tjänsten.

Vi vill att det ska vara enkelt och effektivt att söka arbete hos oss på Falu kommun.

Att skriva ett personligt brev tar tid och söker du flera tjänster innebär det att du behöver skriva flera personliga brev. I stället för att bifoga ett personligt brevfår du svara på frågor specifikt kopplade till tjänsten du söker. Det gör det tydligare vilken information vi efterfrågar och säkerställer en mer rättvis bedömning.

Den information vi efterfrågar genom urvalsfrågor är relevant för tjänsten och hjälper oss att bedöma din kompetens på ett strukturerat sätt.

Tänk på att ha ett informativt CV, där du tydligt beskriver dina meriter, erfarenheter, arbetsuppgifter och ansvar i tidigare tjänster.

  • Undvik privat information
  • Fokusera på arbetsrelaterad information.
  • Håll dig kortfattad
  • Var ärlig i dina svar
  • Hjälp oss att förstå varför vi ska anställa just dig - vad kan du bidra med från dina erfarenheter och kunskaper?

Exempel: Om tjänsten kräver erfarenhet i ett specifikt verksamhetssystem, beskriv hur du har använt det i dina tidigare arbeten.

Sidan uppdaterad 2025-01-31