Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

Blommor i en stor kruka och folk som går i centrum

Ökad förståelse och snabbare handläggning - viktigast för Faluföretagare

På tisdagen kom enkätsvaren till Svenskt Näringslivs årliga undersökning, där kommuners företagsklimat värderas. För de Faluföretagare som svarat på enkäten så är de mest prioriterade områdena ökad förståelse från kommunen, snabbare handläggning och bättre dialog.

– Det enkäten pekar på mest är ett område som vi redan har som fokusområde, nämligen korta och enkla handläggningar. Vi vill ha effektiva och snabba processer som är företagarvänliga, säger Mats Dahlberg (M), kommunalråd.

I enkäten så uppgav de 197 deltagande Faluföretagen att de haft kontakt med kommunen via; kommunens tjänstemän 57 procent, kommunens politiker 20 procent, via kommunens webbplats 11 procent, är själv politiker 2 procent och ingen kontakt 36 procent.

Lite plus och minus

I förhållande till 2018 så är det sammanfattade omdömet för Falu kommun oförändrat. I jämförelse med medelvärdet av det sammanfattade omdömet för alla kommuner i Sverige, så backar Falun den här gången med 0,2 procentenheter. I förhållande till resultaten för Falun från 2018 så är det största förändringarna på plussidan, bland annat ”upphandlingar” +0,5 procentenheter och ”tillgång på relevant kompetens” +0,3 procentenheter. På minussidan finns; ”konkurrens från kommunens verksamheter” -0,1 procentenheter och ”tjänstemännens attityder” -0,1 procentenheter.

– Det här är en viktig värdemätare, vilket förtroende företagen har för oss som kommun och får oss att tänka till, säger Joakim Storck (C) kommunalråd.

Läs enkätsvaren på Svenskt Näringslivs hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hjälp och stöd till företagare

– Vårt grunduppdrag är att på ett aktivt sätt bidra till ett gott företagsklimat i Falu kommun. Då handlar det om att ordna fram förutsättningar för expansion och utveckling för såväl befintliga som nya företag, säger Linda Wallin, näringslivschef.

Några exempel på hjälp och stöd du som företagare kan få från kommunen är: Rådgivning och service, hjälp med etableringsfrågor, evenemangsstöd, nätverkande, kompetensförsörjning, landsbygdsutveckling, lokaler/mark, utvecklingsprojekt, företagslots, företagsbesök, medverka på företagarfrukostar och Faluns företagarvecka, vecka 46.

– Vi försöker arbeta aktivt på vår planhalva genom att hitta lämpliga vägar framåt, men i samverkan med företagare blir resultatet ännu bättre, säger Linda Wallin.

Hjälp och stöd till företagare

Sidan uppdaterad 2019-05-21