Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad 2020-01-09

Gösta med sin folkvagn i garaget. Foto Ulf Palm

Gösta brinner för gamla folkvagnar, och även om han inte skruvar längre så finns alla inställningar kvar i minnet. Cabrioleten från 1955 har varit med på många turer, inte minst ner till Rhen- och Moseldalen.

För Gösta är det gamla folkvagnar som gäller

Envikenprofilen Gösta Rustas, 84 år, har i över 60 år jobbat med Volkswagen och haft de luftkylda bilarna som sitt fritidsintresse. Det är otaligt många som fått hjälp av Gösta genom åren.

Det är helt fantastiskt vilket minne Gösta har för detaljer, hur han jobbat, vilka bilar han byggt och hur saker och ting ska justeras på olika årsmodeller. Bland de som renoverar gamla folkvagnar så är Gösta en professor som kan de flesta specialknepen.

– Förut kunde jag ställa tändningen genom att höra hur motorn låter när den går. Nu har jag lite ålderskrämpor i musklerna, rygg och ben så jag kan inte hålla på och skruva som förut, men huvudet är det inget fel på, säger Gösta Rustas.

Klarsynt och hjälpsam

Det finns flera historier om Gösta, hans klarsyn och välvilja att hjälpa till. En historia handlar om killen som söker en svårfunnnen originaldetalj till sin Volkswagen och blir glad när Gösta har på hyllan, ganska billigt. På plats tar Gösta fram en hel kartong med sådana delar och killen blir lite chockad. Han vill köpa fler delar för att sälja vidare, varvid Gösta replikerar: Hur många bilar har du? Två. Då får du köpa två då, det ska räcka till alla!

– Han ville köpa fem. Jag är lite för billig på delarna men säljer inte för att någon ska tjäna på det.

Gösta med diplom. Foto Ulf Palm

I folkvagnskretsar betraktas Gösta Rustas som professorn som kan nästan allt. Han har många diplom från olika utbildningar och kurser.

Falun och Rönndalen

Gösta började som mekaniker år 1954 på Bil & Buss i Falun. De nya lokalerna på
Timmervägen, där det idag är en loppis, var supermoderna och hade golvvärme. Gösta var då bara 19 år gammal och företagets äldsta mekaniker.

– Folk sa att åk inte upp till Bil & Buss för det är bara småpojkar som jobbar där. På Volvo jobbade då mest äldre mekaniker och där hade man en annan respekt, säger Gösta.

Hur var det att börja att jobba med Volkswagen 1954?

– Vi hade en tiodagars utbildning med en tysk serviceingenjör på tyska. Vi hade en översättare och fick inte störa ingenjören, även om han sa fel. Det skulle vara ordning och olika steg man skulle följa. Sedan var det ett avstånd mot bilarna, för de var tyska. Men många av arbetarna i Främby köpte Volkswagen, det var en billig bil som de tyckte var bra, säger Gösta och fortsätter:

– Det var annorlunda då, vi hade nya kopplingar på lager, men det var billigare att borra ur och nita om. Vi renoverade både motorer och växellådor själva, vem är det som gör det idag? Nu skickar man iväg det eller sätter i nytt.

Gösta stannade till 1962 på Bil & Buss på Timmervägen, sedan fick han möjligheten
att ta över verkstaden i Rönndalen, som blev en slags filial på kontrakt till Bil & Buss i Falun. Han drev verkstaden till 1997, då han flyttade hem. Där har han fortsatt även efter pensionen att hjälpa till med reservdelar och teknisk rådgivning.

– Nu gör jag inte så mycket längre, men jag brukar vara med och sälja delar på vårmarknaden i Falun (Dalarne automobilklubbs motormarknad på Lugnet. Red. Anm.), höstmarknaden utomhus tycker jag är lite för stor.

Formelvee-bilar

Formel Vee GMS 3, som Gösta köpte 2005. Åren efter renoverades bilen och en ny motor byggdes. Den vann sedan många segrar både på tävlingsbanorna i Mantorp,Kinnekulle, i Danmark och Formel Vee Sverige serien med flera.

Formel Vee

Redan 1957 började Gösta att balansera detaljer i motorer för Midnattssolsrallyt, vilket väckte intresset för racing och trimning. Sedan dess har han byggt flera Formel Vee-­bilar och runt 25 racingmotorer. Formel Vee är en liten racingbil med
rörram där framvagn, växellåda och motor med mera kommer från Volkswagen. Tävlingarna i Formel Vee startade i USA och kom till Sverige i mitten av 60-talet. Gösta har inte kört själv (förutom lite rally), utan ser till att det maskinella hålls i topptrim och följer med på olika tävlingar. Han har besökt många banor i Sverige och i Luxemburg, Holland, Belgien och varit på klassiska racingbanorna Nürnburgring i Tyskland och Brands Hatch i England.

– Nu ligger Formel Vee under historisk racing, och man får inte bygga några nya bilar. Det ska gå att spåra bilens identitet tillbaka. Sedan är det väldigt noga reglerat vad man får ändra, framförallt i motorerna, säger Gösta.

Vi avslutar besöket med att titta på en bubbla cabriolet från 1955. En bil i patinerat
originalskick som gått flera resor ner i Europa, och är en av flera gamla Volkswagenbilar som Gösta gärna använder på sommaren.

– Ja, den här är en trevlig bil som jag varit nere i Rhen- och Moseldalen med.

Vi tackar för kaffet och sockerkakan och beger oss mot Falun igen.

I sista numret av kommuntidningen Vårt Falun hittar du en längre artikel och fler bilder.

Sidan uppdaterad 2020-01-09