Fakturor till Falu kommun
Enligt lagen (2018:1277) så ska ALLA leverantörer till offentlig sektor skicka e-faktura. Som leverantör till kan du effektivisera både din egen och kommunens fakturahanteringsprocess genom att skicka elektroniska fakturor till oss.
Kom igång och skicka e-fakturor
Många affärssystem har idag möjlighet att skicka elektroniska fakturor. Om du inte har denna funktion erbjuder vi, genom InExchange, en kostnadsfri tjänst där du kan registrera dina fakturor manuellt. Tjänsten är kostnadsfri för upp till 100 fakturor per år. Klicka här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att komma till fakturaportalen.
Falu kommun använder primärt standarden Svefaktura men tar även emot e-fakturor i PEPPOL nätverket. Observera att en faktura via mejl (pdf) inte är en e-faktura i detta sammanhang.
Vi använder oss av VATnummer som identifiering vid Svefaktura: SE212000222101.
Vårt PEPPOL-ID är 0007:2120002221
Vår GLN kod är 7300009003877
Kontakta någon av våra samarbetspartners InExchange för mer information:
- InExchange på telefon 0500-44 63 60 eller info@inexchange.se
Skickar ni redan e-fakturor till andra kunder, kontakta er befintliga samarbetspartner för att lägga till Falu kommun via InExchange.
Undantag för fakturor med känsligt innehåll
Fakturor som innehåller känslig information om enskilda personer ska inte skickas direkt som e-faktura till Falu kommun. I dessa fall finns det olika regler beroende på vad fakturan avser. Kontakta kommunen innan första fakturan skickas.
Har inköp skett via rekvisition står det alltid på rekvisitionsblanketten hur fakturering ska ske.
Fakturaadress
Viktigt! Efter 1 april 2019 tar Falu kommun endast emot pappersfakturor i undantagsfall(med undantagsfall menas att man måste ha fått ett godkännande av fakturaenheten) adresserade till: Falu kommun, Box 812, 791 29 Falun. Inget annat än fakturor får skickas till denna boxadress.
ALLA andra försändelser (beslut, förfrågningar, information, reklam, orderbekräftelser, biljetter och varor mot postförskott) ska adresseras direkt till mottagaren, DVS direkt till förvaltningen eller kontaktperson.
Eventuella påminnelser och krav kan mejlas till fakturaenheten@falun.se för manuell hantering, bifoga en fakturakopia.
- Det är obligatoriskt att ange en referenskod på 6–8 tecken. Koden ska uppges av kommunens beställare vid köptillfället. Utan referenskod får inte leverantören verkställa fakturan. Endast en referenskod per faktura får förekomma och kommunen godtar inte samlingsfakturor. Exempel på referenskoder är E1CJO12, 91HYRA, 1113207, 7174000A. Endast referenskoden ska stå under er referens på fakturan, inga namn eller andra siffror.
- Vid e-rekvisition och vid fakturor till följd av rekvisitionsinköp anges även rekvisitionsnummer = ordernummer.
- Beställarens för- och efternamn.
- Faktura- och leveransdatum.
- Faktura- eller OCR-nummer.
- I klartext vad fakturan avser, antal och à-pris per artikelrad, brutto- samt beskattningsunderlag för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset. Om det är momsfri försäljning ska det framgå.
- Leverantörens juridiska namn, adress, plus- eller bankgiro samt organisations-, momsregistrerings- eller VAT-nummer samt uppgift om utföraren är godkänd för F-skatt.
- Köparens juridiska namn = Falu kommun. Förvaltning, avdelning eller enhet och adress.
- Köparens leveransadress (enhetens namn, gatuadress och beställare). Har varorna hämtats ska detta framgå, samt namn på den som hämtat ut varorna
- Eventuella bilagor till fakturan ska skickas med i pdf-format.
Läs mer om vad en faktura/kreditfaktura ska innehålla på länken nedan
Skatteverkets information om fakturering. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Som leverantör ska du skicka en kreditfaktura vid nedsättning av priset i efterhand eller om du återtar en vara. På kreditfakturan ska referenskoden och ändringen av den ursprungligafakturan finnas. Även ursprungsfakturans unika nummer ska anges anges(Fakturanummer).
För att kunna registrera en faktura via www.inexchange.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. krävs ett konto (inloggning), en anslutning till Falu kommun och att du anger en korrekt referenskod i fältet Ert referensnummer.
Ytterligare referens, t.ex. namn på person anges i fältet Er referens och order-/rekvisitionsnummer i fältet Ert ordernr.
Falu kommuns identitet är antingen VATnummer SE212000222101 eller GLNKOD 7300009003877.
På Svefakturor som skickas via fil från ditt faktureringssystem till oss, anges korrekt referenskod för xml-formatet i fältet RequisitionistDocumentReference och order-/rekvisitionsnummer via fältet OrderReference.
Frågor?
Om du har frågor kring fakturaportalen InExchange Web kan du få hjälp via InExchange hjälpcenter.
Om köparen inte betalar faktura i rätt tid medges att avgifter och dröjsmålsränta utgår enligt inkasso- och räntelagens bestämmelser (SFS 1981:739 och 1975:635).
Framställan avseende ersättning för sent betald faktura bör lämnas till köparen senast 30 dagar efter erlagd betalning genom separat faktura.
Av framställan ska hänvisning till försenad faktura och referenskod framgå. Krav på ersättning för sen betalning får ej påföras efterföljande faktura.
IBAN:SE9780000816619243224749
BIC : SWEDSESS
Ska du betala tillbaka pengar till Falu kommun på grund av att kommunen gjort en felaktig utbetalning, eller göra en återbetalning av en outnyttjad kredit ska dessa pengar betalas tillbaka till Bankgiro 218-0289
När Falu kommun köper en tjänst är det viktigt att känna till hur kommunen kommer att administrera betalningen. Betalningen kommer att administreras på olika sätt beroende på om leverantören är godkänd för F-skatt eller inte, anledningen till att hanteringen skiljer sig är Skatteverkets regler.
Om leverantören är godkänd för F-skatt kommer betalningen att ske motsvarande den faktura som leverantören skickar till Örebro kommun. Beroende på om leverantören är momspliktig eller inte ska fakturan vara med eller utan moms.
Om leverantören inte är godkänd för F-skatt, vid avtalstillfället eller utbetalningstillfället, kommer betalningen att reduceras med belopp motsvarande skatt på 30 procent. Ska betalning göras till en fysisk person kommer beloppet även att reduceras med eventuella sociala avgifter.
Det belopp som reducerats kommer att betalas in till Skatteverket av Falu kommun som uppbördsman.
Om leverantören är en allmännyttig ideell förening, som inte är godkänd för F-skatt men har ett intyg från Skatteverket att de är skattebefriade, kommer betalningen ske motsvarande den faktura som leverantören skickar till Falu kommun. Detta under förutsättning att en kopia av ett giltigt intyg är bifogat med fakturan.
Används som komplement för större leverantörer till kommunen som i huvudsak redan är anslutna till kommunens e-handelssystem. Fulltextfakturor ska skickas enligt SFTI-standard. Läs mer om Fulltextfakturor hos SFTI. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Identitet vid fulltext-/EDI-faktura: 7300009003877
VAN-tjänsteleverantör: CGI
Intresserade leverantörer till kommunen kan kontakta oss för mer information.