Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad 2016-02-18

Mall för bild.

Faluns fjärde skid-VM gav mersmak

Minns du Falun för ett år sedan? Tio intensiva tävlingsdagar. Fanta­stiska svenska skidframgångar. Det galna trycket uppe på Lugnet och medaljfirandet nere på Stora torget. Och hundratals timmar tv-sänd­ning från Falun – dag efter dag, kväll efter kväll.

Men vad hände sedan, när alla åkt hem? Vad fick Falun ut av allt­sammans? Och vad händer med hoppbackarna?

Historien om skid-VM 2015 i Falun började redan 2007 då kommunfullmäktige bestämde att Falun skulle kandidera. Först till VM 2013 (som gick till Italien) och sedan till VM 2015.

I juni 2010 beslutade det internationella skidförbundet FIS att Falun – i tuff konkurrens med flera andra städer – skulle få arrangera VM 2015.

Ungdomsbackarna viktiga

De kommande åren skulle kandidaturen komma att ifrågasättas många gånger. Jonny Gahnshag (S), kommunstyrelsens ordförande under merparten av den här tiden, är en av dem som fått försvara VM-arrangemanget. Inte minst de stora investeringar som Falun behövde göra, däribland i hoppbackarna där det i år inte hålls några aktiviteter.

– Visst behöver det vara tävlingar i de stora backarna, men jag tror att det är ännu viktigare att det finns en lokal klubb- och ungdomsverksamhet. I längden är nog därför de två minsta träningsbackarna som invigdes i helgen otroligt viktiga.
Skidförbundet har gjort en rejäl satsning på backe åren fram till VM, men där
måste man orka vara uthålliga ”beyond” VM. Tappar svensk backhoppning ännu mer kan det bli svårt att överhuvudtaget få tillbaka ett nordiskt skid-VM till
Sverige.

På det stora hela tycker Jonny Gahnshag att tiden efter VM 2015 har varit väldigt
positiv.

– De sportsliga framgångarna och det ekonomiska resultatet hjälper förstås till. Snacket i många sammanhang är att ”Falun är på gång” vilket måste ses som ett kvitto på att VM har hjälpt till att förändra och förstärka bilden av Falun.

Under VM-dagarna köpte VM-besökarna varor och tjänster för cirka 300 miljoner och det PR-värde som Falun fick ut i samband med mästerskapet beräknas motsvara cirka 85 miljoner kr.

– Vad all medieuppmärksamhet är värd kommer vi att kunna utvärdera först om många år. Vad är det till exempel värt att en amerikansk familj känner till Falun? Hur kan vi veta vilken betydelse fina VM-minnen har när ett företag söker nya
etableringsorter? Vad vi vet är att beslutsfattare också är människor och att
magkänslan ofta spelar in, säger Jonny Gahnshag.

Arena i världsklass

För att själva VM-evenemanget skulle gå ihop behövde 190 000 biljetter säljas. Allt som allt såldes 228 000 biljetter. Det resulterade till sist i ett plusresultat på
cirka 47 miljoner kronor för evenemanget.

Oppositionsrådet Mikael Rosén (M) är nöjd med skid-VM som han tycker bidrog till tre viktiga saker:

– En fantastisk marknadsföring, stolta medborgare och en arena i världsklass.

Han tycker att Falun behöver surfa vidare på den positiva uppmärksamheten och marknadsföra Lugnet som helhet.

– VM gör att alla känner till arenan, men inte allt man kan göra där. Här behöver kommunledningen jobba hårdare.

Ett större Falun

Också Susanne Norberg (S), kommunstyrelsens ordförande, är stolt över arenan Lugnet.

– Lugnet håller världsklass och vi har stärkt Falun som skidsportsort och besöks­mål. Vi vet att flera VM-besökare återvänt och att det finns ett nytt intresse för Falun. Nu behöver vi fortsätta jobba för att stärka Falun och Lugnet som turistmål året om. Och givetvis ska vi tillsammans också följa upp många nya näringslivs­kontakter som knutits i samband med VM.

Susanne Norberg vill att Falun ska arrangera flera stora evenemang och gärna ett femte skid-VM:

– Vi ska dra nytta av vår nyrenoverade arena inklusive hoppbackarna, så jag tycker inte vi ska vänta för länge att ansöka om ett nytt skid-VM. Samtidigt är det viktigt med dialog och förankring innan några beslut fattas. Det finns även andra tävlingar och arrangemang som kan passa på Lugnet.

På en punkt är de båda kommunalråden och oppositionsrådet helt överens: att evenemangen är viktiga för Faluns utveckling.

– I debatten ställer man ofta investeringar mot driftskostnader, men då hamnar man snett. Vi behöver fler evenemang för att utveckla Falun och göra kommunen mer synlig och attraktiv. Genom att bli ett större Falun med fler skattebetalare kan vi trygga välfärden på sikt, säger Susanne Norberg.

Fakta – skid-VM 2015

228 000 sålda biljetter
281 600 åskådare på tävlingsarenan
70 000 besökare vid prisceremonierna och andra sidoaktiviteter
1 600 volontärer
57 deltagande nationer
714 tävlande
1 250 medierepresentanter

Sidan uppdaterad 2016-02-18