Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad 2016-12-14

SOS-larm huset.

Ombyggnation kan ge nya jobb i Falun

Falun är en av de orter där SOS Alarm AB önskar utvidga sin verksamhet.

För att möjliggöra detta krävs en utbyggnad av Räddningsstationen vid Lugnetleden.

Nu har kommunfullmäktige beviljat ett extra anslag på 7 miljoner kronor inför en eventuell ombyggnation.

– Det här är en viktig investering för Falun att göra, då verksamhetsutökningen skapar nya arbetstillfällen, säger kommunalrådet Susanne Norberg (S).

SOS Alarm AB vill utvidga sin verksamhet i landet, och har pekat ut Falun som en av orterna för den tänkta satsningen.

I dag hyr bolaget en 764 kvadratmeter stor lokal i Räddningstjänstens fastighet vid Lugnetleden, men den är i dag inte utformad för att klara av en utvidgad verksamhet.

Trafikrummet där larmoperatörerna sitter, har redan nått sin maxkapacitet vad det gäller arbetsplatser.

Syftet med ombyggnationen är att skapa ett större trafikrum, som resulterar till att SOS Alarm kan utöka från 10 till 17 larmoperatörsbord.

Genom detta kommer det i ett första skede att skapas 30 arbetstillfällen och på sikt ytterligare 19.

Den beräknade byggtiden uppskattas till cirka 12 månader och projektet leds av serviceförvaltningen i nära samarbete med SOS Alarm.

Enligt en första kalkyl uppskattas kostnaden för ombyggnationen, som ska vara klar våren 2018, till cirka 7 miljoner kronor. En kostnad som till största delen kommer att debiteras hyresgästen i form av ett hyrestillägg.

I förra veckan beslutade kommunfullmäktige att bevilja ett extra anslag på 5 miljoner kronor 2017 och 2 miljoner kronor 2018 för ombyggnationen av fastigheten.

Sidan uppdaterad 2016-12-14