Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad 2018-01-31

ITelever

Elever hjälper till med IT-frågor

Många har nog någon gång önskat få hjälp med hur en surfplatta fungerar, mobiltelefonen eller appar. Hur man kan bifoga en fil i ett mail eller varför man inte kan logga in på sin dator. Nu kan man få den hjälpen gratis av gymnasieelever.

Varje onsdag finns eleverna från Drottning Blankas gymnasium på biblioteket för att hjälpa den som vill ha hjälp. En slags IT-support helt enkelt.

- Idén är jättebra. De vanliga frågorna brukar vara relaterade till mobiltelefoner, surfplattor eller appar. Sedan är det också några som vill ha hjälp med olika program, hur man kan söka information på internet eller få hjälp med hur man loggar in, säger läraren Lars Jonsson.

Började som ett försök under våren 2017

Det började med att NTI-gymnasiet, som det hette då, kontaktade biblioteket som genast nappade på förslaget. Så under förra årets vårtermin erbjöd eleverna IT-stöd på svenska och somaliska.

- Vi ser projektet som en naturlig del av folkbibliotekens uppdrag, säger Sara Strömberg på Stadsbiblioteket.

Stort intresse för IT hos eleverna

Eleverna Max Wiklund och Erik Herbertsson är de som hjälper folk den här eftermiddagen då vi är på besök och hjälpen är uppskattad. Flera personer får hjälp den här eftermiddagen med allt från att skriva meddelanden i facebook till att få sitt apple-id att fungera.

Att söka till ett tekniskt gymnasium var för Max och Erik en självklarhet.

- Jag är intresserad av el och tänkte bli elektriker först, men nu har jag ingen aning om vad jag vill bli. Men jag är intresserad av problemlösning och matematik, säger Max Wiklund.

- Jag tycker om programmering och har varit med och programmerat robotar, vi var också till Kina och tävlade i VM för robotprogrammering. Men det är IT, servrar och dataspel som jag är intresserad av. Det jag vill jobba med framöver är kanske inom militären, jag tänkte söka dit och kanske sedan jobba inom IT där, säger Erik Herbertsson.

Jan-Erik Jerkebring är en av dem som får hjälp under eftermiddagen.

- Jag ville ha hjälp med facebook idag. Jag fick något diffust meddelande på facebook, jag har inte kommit till rätta med det och jag har inte brytt mig så mycket heller men nu fick jag chansen med hjälp av de här killarna här idag, säger Jan-Erik Jerkebring.

Sidan uppdaterad 2018-02-01