Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Nya avfallsföreskrifter för Falu kommun

Utställning

Kommunstyrelsen beslutade 2025-02-18 att ett förslag på nya föreskrifter om avfallshanteringen i Falu kommun ska ställas ut för samråd.

Bakgrund

Varje kommun ska i enligt miljöbalken ha en renhållningsordning. En renhållningsordning består av avfallsföreskrifter och en avfallsplan. Falu kommun har en ny avfallsplan som antogs av kommunfullmäktige i april 2024 (Kretsloppsplan Falun 2023-2030).

Avfallsföreskrifterna bestämmer vilka regler som gäller för avfallshanteringen i kommunen. I föreskrifterna framgår vilka skyldigheter och vilket ansvar som vilar på olika aktörer.

Revideringen har sin grund i EU:s ambitioner att styra mot cirkulär ekonomi, vilket i sin tur leder till:

  • Ny EU-lagstiftning för att styra mot cirkulär ekonomi
  • Ändringar i miljöbalken och avfallsförordningen 2020:614
  • Behov av att tydliggöra vad kommunen själv beslutar om eller vad som gäller enligt annan myndighets bestämmelser.

Sammanfattning

Under 2024 har kommunstyrelsen tillsammans med Falu Energi & Vatten AB och miljöavdelningen på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen tagit fram ett förslag till reviderade avfallsföreskrifter för Falu kommun. Föreskrifterna har tagits fram med stöd av 15 kap. 38, 39 och 41 §§ miljöbalken (1998:808) och 9 kap. 1 och 2 §§ avfallsförordningen 2020:614

Det reviderade förslaget ställs nu ut för samråd 19 februari – 15 april 2025 här på Falu kommuns officiella anslagstavla.

Förändringar

Den största ändringen i förslaget på nya föreskrifter jämfört med tidigare föreskrifter är att lagtexter och begreppsbeskrivningar har tagits bort. Syftet med förändringen är att tydliggöra vad kommunen själv beslutar om och vad som gäller enligt lagstiftningen.

Övriga förändringar är sammanställda i bilaga 2.

Fullständiga handlingar tillhörande förslag till nya föreskrifter om avfallshantering

Förslag på föreskrifter om avfallshantering i Falu kommun Pdf, 413.4 kB.

Bilaga 1, Behållare, avskiljare, avfallsutrymmen och transportvägar Word, 5 MB.
Bilaga 2, Ändringar i avfallsföreskrifterna Word, 32.8 kB.
Bilaga 3, Läsanvisning avfallsföreskrifter Pdf, 74.2 kB.

Lämna synpunkter

Synpunkter på förslaget framförs skriftligt till Falu kommun senast den 15 april 2025 via e-post: samrad.avfall@falun.se eller Falu kommun, Stadskansliet, 791 83 Falun

Märk ditt yttrande med Remiss avfallsföreskrifter KS0237/24

Upplysningar: Kontaktcenter: 023-83 000, e-post: kontaktcenter@falun.se

Sidan uppdaterad 2025-02-19