Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Information om synpunkter, klagomål och felanmälan

På den här sidan hittar du information om tjänsten Synpunkter, klagomål och felanmälan.

Svarstid

När du skickat in din synpunkt/klagomål/felanmälan via formuläret ger vi återkoppling inom 14 dagar.

Personuppgifter

När dina synpunkter registreras hos en av Falu kommuns förvaltningar betraktas det som en behandling av personuppgifter i personlagens mening (1998:204). Personuppgifter kan exempelvis vara ditt namn, adress, telefonnummer eller e-post. Dina personuppgifter används för att behandla dina synpunkter. Alternativt kan du lämna in dina synpunkter anonymt och då ska du inte fylla i personuppgifter.

Ansvarig för behandling av personuppgifterna är den nämnd som den aktuella förvaltningen tillhör. Du har rätt att en gång per kalenderår, utan kostnad, få besked om vilka personuppgifter om dig som Falu kommun behandlar. Upplever du att Falu kommun har registrerat felaktiga, ofullständiga eller missvisande personuppgifter om dig kan du begära rättelse av uppgifterna. Det är den ansvariga nämnden som prövar din begäran. En eventuell begäran ställs till berörd förvaltning.

Under avsnittet ”Dina synpunkter blir en allmän handling” får du information om när dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till andra.

Dina synpunkter blir en allmän handling

Alla inkomna synpunkter registreras och följs upp. Även dina personuppgifter registreras i vårt datasystem och blir liksom synpunkten en allmän handling. Alla har rätt att ta del av en allmän handling om den inte innehåller uppgifter som ska sekretesskyddas.

Rutin för hantering av synpunkter och klagomål

Rutinerna kan se olika ut beroende på vilken förvaltning som tar hand om ditt ärende. Se rubrikerna nedan för mer information om varje förvaltnings rutiner.

Omvårdnadsförvaltningen

Rutiner för klagomål och synpunkter - OmvårdnadsförvaltningenWord

Presentation av omvårdnadsförvaltningen

Socialförvaltningen

Rutin för hantering av synpunkter och klagomål inom socialförvaltningens verksamheterWord

Presentation av socialförvaltningen

Barn- och utbildningsförvaltningen

Rutiner för klagomål och synpunkter - Barn- och ungdomsförvaltningens verksamheterWord

Presentation av barn- och utbildningsförvaltningen

Informationsbrev från barn- och utbildningsförvaltningenPDF

Synpunkter, klagomål och felanmälan på annat sätt

Via telefon

Du kan också ringa till ansvarig chef, handläggare eller någon annan på den aktuella förvaltningen.
Kontaktcenter: 023-830 00.

Via blankett

Du kan också skicka in via en blankett.
Blanketter

Relevanta länkar

Skolinspektionenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Inspektionen för vård och omsorglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Observera vid överklagande

Att framföra synpunkter/klagomål ersätter inte överklagande av myndighetsbeslut.

Om du vill överklaga gäller vad som är föreskrivet i lag, vänd dig till respektive förvaltning: 023-83 000 (växel).

Sidan uppdaterad 2017-09-18