Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad 2015-09-25

Tre ungdomsbackar byggs på Lugnet

Nu är det klart att tre ungdomsbackar byggs på Lugnet redan under hösten.  K8, K15 och K35 beräknas stå klara för hoppning till årsskiftet.
– Det känns väldigt bra att kunna presentera en lösning och att hoppningen kan vara igång redan till vintern, säger Dan Nygren, kommundirektör och vd i Falun2015.

Att bygget av ungdomsbackarna på Lugnet länge har diskuterats är ingen nyhet. Nu är det klart att de tre mindre backarna, K8, K15 och K35 byggs och inom kort inleds markberedningsarbetet.
– Vi har beräknat att cirka 7000 kubikmeter behöver schaktas bort och det behövs cirka 5000 kubik för att bygga upp överbackarna med jord och bergrester vilket blir klart hanterbart för oss, säger Henrik Belin, projektledare.

För att kunna använda de nya backarna krävs snö och manuell preparering för att göra skidspår och landningsbanor. En lösning som så småningom kan vidareutvecklas.
– För oss är det viktigast att vi kan komma igång nu och hoppa redan i vinter. Det känns fantastiskt att vi nu kan börja bygga upp klubben igen. Förhoppningsvis kan vi snart nå samma antal aktiva som vi hade i början och mitten av 2000-talet. Det här är väldigt positivt för oss, säger Jan Halvardsson, ordförande i Holmens IF.

VM-bolaget, Falun2015, där kommundirektör Dan Nygren nu också är vd, står för kostnaden som beräknas landa på 3 miljoner kronor. Via backhoppningsklubben, Holmens IF, har man fått kontakt med en bergutbildningsskola som kommer att lägga sin utbildning i bergsprängning i Falun i tio veckor under hösten. Eleverna får då praktisk övning samtidigt som kostnaderna för sprängning sparas in.
– En vinn-vinn-situation för båda parter som känns som en bra lösning, säger Dan Nygren.

Som projektledare för bygget av backarna har alltså Henrik Belin anlitats. Ericson i Lima AB, som även renoverat de stora backarna, ansvarar för byggnationerna på totalentreprenad.
– I och med det här beslutet har vi uppfyllt det löfte om ungdomsbackar som vi pratat om inför VM. Från FIS reagerar man med glädje och säger att beskedet är väldigt positivt för svensk backhoppning. Det känns också väldigt bra att Holmens IF är nöjda med lösningen, säger Dan Nygren.

Dan Nygren, kommundirektör samt vd i Falun2015: 023-822 01
Henrik Belin, projektledare ungdomsbackarna: 070-554 56 02