Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad 2017-01-19

Hantverkstjänster och begagnade bilar
toppar rådgivningens klagomålsstatistik

Klagomålsstatistik för 2016 visar åter igen att köp av hantverkstjänster och begagnade bilar ligger i topp.
Det gäller såväl för den kommunala konsumentvägledningen i Falun som för resten av landet.
För hela Dalarna toppas listan för köp av tjänster av klagomål på fast telefoni följt av hantverkstjänster.

Den framtagna statistiken bygger på drygt 121 000 klagomål, som har rapporterats in till Konsumentverket under förra året.


- Att anlita en hantverkare eller köpa en begagnad bil ligger i topp är inte konstigt. Att anlita hantverkare hör till de dyraste tjänster vi köper privat, och att köpa en begagnad bil är en av de dyraste varorna vi köper. Det är säkerligen en av anledningarna till att klagomålsstatistiken ser ut som den gör år efter år, säger Ellen Gräfnings, konsumentjuridisk rådgivare på Falu kommun.

- Men det går att göra något för att undvika de vanligaste fällorna. Ju mer man som konsument tar reda på i förväg, ökar chanserna för ett lyckat köp. Som konsument gäller det att sätta sig in vad som kan gå fel när man köper den här typen av tjänster och varor. Förutom att de är kostsamma kan de även vara komplicerade. Att själv ta reda på mer i förväg skapar förutsättningar för att lyckas med sitt köp, och man kan gärna ta kontakt med konsumentvägledaren i sin kommun för värdefulla tips och råd, fortsätter Ellen Gräfnings.

För mer information, kontakta:
Ellen Gräfnings, konsumentjuridisk rådgivare, Falu kommun
023-822 14

ellen.grafnings@falun.se

Sidan uppdaterad 2017-01-24