Ingen kan ha glömt folkfesten 2015
Ingen har väl glömt folkfesten som var under skid-VM 2015. 228 000 biljetter såldes och totalt kom 281 600 besökare till Lugnet. Två svenska VM-guld blev det genom Charlotte Kalla och Johan Olsson.
Det var den 3 juni 2010 i turkiska Antalaya som Falun tilldelades skid-VM 2015 av FIS-council. Kampanjarbetet hade letts av Sven von Holst, som också kom att bli VM-general.
Efter ett rafflande röstningsförfarande stod Falun som segrare med röstsiffrorna 8-7 mot finska skidorten Lahtis.
Fem år senare var det dags för Falun att stå som värd för skid-VM för fjärde gången. Den här gången avgjordes VM mellan den 18 februari och 1 mars och 700 deltagare från 55 länder hade anmält sig.
Antalet volontärer uppgick till 1 600 och 1 250 mediarepresentanter fanns på plats för att följa tävlingarna.
Målet var att sälja 200 000 biljetter, men när VM var över hade 228 000 biljetter sålts. Totalt hade 281 600 besökare följt tävlingarna på Lugnet.
Inramningen på Lugnet var enorm och målet om att skapa ett mästerskap som överträffade alla förväntningar infriades med råge.
Stor del i detta hade givetvis de svenska skidåkarna som skördade stora framgångar i Lugnets spår. Charlotte Kalla (10 km F) och Johan Olsson (15 km F) blev världsmästare. Totalt tog Sverige hem två guld, fyra silver och tre brons.
Nio svenska medaljer var nytt rekord för ett skid-VM, och Charlotte Kalla var bäst av de svenska åkarna och körde hem ett guld, ett silver och två brons – totalt fyra medaljer.
TV: Johan Olsson tar emot sitt VM-guld efter segern på 15 km(F):
Sveriges medaljer i vid skid-VM i Falun 2015:
- Stina Nilsson, silver – sprint damer
- Charlotte Kalla, brons – Skiathlon
- Sverige, silver – sprintstafett damer
- Charlotte Kalla, guld – 10 km
- Johan Olsson, guld – 15 km
- Sverige, silver – stafett 4x5 km
- Sverige, silver – stafett 4x10 km
- Charlotte Kalla, brons – 30 km
- Johan Olsson, brons – 50 km
TV: Charlotte Kalla tar emot sitt VM-guld efter segern på 10 km (F):
Intresset från vårt västra grannland var också stort och inslaget av den norska flaggan var stort i publikhavet. Skidkungen Petter Northug tog hem fyra VM-guld och totalt plockade Norge hem 20 medaljer.
Men det var inte bara tävlingarna på Lugnet som lockade en storpublik.
Prisceremonierna kvällstid på Stora torget var också något som drog. Stämningen var och trängseln stor på torget, inte minst när de svenska medaljörerna klev upp på scenen för att ta emot sina medaljer.
Antalet besökare för prisceremonierna och andra sidoaktiviteter beräknades till cirka 70 000.
Virtuell arena
Det var bestämt att VM skulle hållas på ett innovativt sätt för att locka en yngre publik. Falun hade lovat att använda en ny teknik för att uppdatera information om lopp och händelseförlopp på ett sätt som aldrig tidigare hade setts.
Den digitala upplevelsen var ett sätt för åskådare att få tillgång till mycket data och information om VM, och förenklade och ökade åskådarens uppelevels oavsett om personen var på plats i Falun eller följde tävlingarna från någon annan plats i världen.
De två apparna ”Live Results Falun2015” och ”Live Arena Falun2015” introducerades. Under VM-perioden hade apparna 770 000 besökare, med totalt 27 000 aktiva användare dagligen från 167 lände. Det fanns 200 000 nedladdningar av apparna.
Beyond skiing och partnerstrukturen
Faluns tanke var också att skapa något mer än ”bara” ett VM på skidor. Evenemanget skulle vara av stor betydelse för hela regionen Dalarna och för skidvärlden – före, under och efter Falun 2015.
Hållbarhet i framtiden var en viktig del av konceptet, en annan viktig del var verksamhetens affärsnätverk som hjälpte till att skapa ett stort och brett engagemang för mästerskapet
Affärsnätverket bidrog också med viktiga ekonomiska resurser för att möjliggöra genomförandet av skid-VM. Åtta olika sponsorpaket såldes med målet att bygga en stark nationell partnerstruktur inklusive stora företag verksamma på den internationella marknaden.
Lite om hållbarheten
Falun 2015 hade visionen att vara det mest hållbara och miljövänliga världsmästerskapet någonsin.
Mästerskapet var ISO-certifierat som ett hållbart evenemang i enlighet med ISO-standarden.
Falun hade tre huvudfokusområden för hållbarhetsarbetet: Transport, avfallshantering och smarta energilösningar.
Skid-VM 2015 och ekonomin
När det slutgiltiga ekonomiska resultatet för skid-VM redovisades, landade det på 47 miljoner kronor före dispositioner och skatter. Falu kommun fick 30,5 miljoner kronor och medarrangören Svenska skidförbundet fick 16,5 miljoner kronor.
Inför skid-VM 2015 fick också Falu kommun göra flera större och nödvändiga investeringar i Lugnetanläggningen, vars underhåll bitvis var kraftigt eftersatt.
Den totala investeringskostnaden stannade på 249,8 miljoner kronor, där Region Dalarna och Tillväxtrådet bidrog med 22,3 miljoner kronor. Den resterande notan hamnade hos kommunen via bolaget Lugnet i Falun AB.
Överlägset mest, eller 174,9 miljoner kronor, lades på hoppbackarna.
Utvecklingen av stadionområdet och utvecklat spårsystem kostade 16,7 miljoner kronor och satsningar på infrastrukturen landade på 21 miljoner kronor.
Delar av investeringarna som gjordes hade behövts göras även om inte Falun hade fått skid-VM 2015. Underhållet var som sagt eftersatt på flera håll.
Noterbart är också att Resecentrum till största delen stod färdigt till skid-VM 2015.