Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Krister Lindholm

Sabaton Open Air:Rockstad Falun

Ta del av en intressant intervju med Krister Lindholm, delägare i Rockstad Falun AB.

1. Berätta lite om dig själv och din bakgrund.
Är född i Falun och uppväxt i Linghed. Arbetat som både dödgrävare och truckförare innan jag hamnade i musikbranschen 1997 och har turnerat i europa med Sabaton, The Poodles, fd medlemmar från The Boppers mfl. Började jobba med Sabaton 2007 och sen dess har mina sysslor med bandet varierat från att sköta om deras webbplats, till att vara kreativ och drivande på många olika plan. Vintern 07/08 började vi jobbet med vår första festival och sedan dess har jag drivit festivalen med Joakim och Pär från bandet som lika delägare.

2. Vad ledde till att du startade Rockstad Falun AB?
Jag fick frågan från Pär i Sabaton om jag vill hjälpa till och arrangera en release-fest för bandets skiva som skulle komma ut i Maj 2008. Det resulterade i en en-dagsfestival och festivalkonceptet: Rockstad Falun, föddes. Inför 2013 bytte vi namnet på festivalen till Sabaton open Air. Ett i mångas ögon märkligt namnbyte men nu när vi skördat stor internationell framgång tack vare namnbytet tror jag att de flesta förstått nyttan av att bandet drar enorm PR genom att ha sin egna festival, i Falun. Utomlands var detta namnbyte dessutom helt självklart från dag ett.

3. Ser du dig själv som företagare eller evenemangsarrangör?
Jag är mer en driven arrangör än företagare. Visst har jag hygglig koll på hur man driver företag, men hjärtat och drivkraften är inte att bygga upp ett aktiebolag och slava med bokföring. Drivet ligger i att göra bra saker. Saker som är intressanta, och saker som gör att det ska vara kul på jobbet, varje dag. Saker som tusentals människor blir lyckliga av. Och självklart ligger en del i drivet i att hitta en bättre lönsamhet, så vi kan finnas kvar i många år framöver.

4. Vad ser du för vinster för Falun och företag i Falun av evenemanget? Vinsterna för Falun och dess näringsliv med vårt arrangemang är många. Dels är det ju rent ekonomiska fördelar som många redan tar del av, och som många fler skulle kunna ta del av. Sen är det ju faktiskt så att vi lockar en stor mängd människor med specialkompetenser till vårt arrengemang varje år. Inte minst på den tekniska sidan. Bara i år hade Sabaton ca 30 inhyrda special-tekniker på plats i Falun, och en bråkdel av dessa kommer från Falun. Sen på besökarsidan lockar vi ju tusentals människor, från hela världen, till lilla Falun. Många blir intresserade av denna plats på jorden och en del har faktiskt flyttat hit tack vare Sabaton och vår festival. Vi letar just nu boende åt minst två personer som jobbar i direkt närhet till bandet, och ytterligare fler är på väg häråt inom kort om utvecklingen fortsätter framåt. Samtliga är icke svenskar, och skulle kunna bli en stor tillgång på hög nivå inom ett flertal tekniska företag i Falun.

5. Hur marknadsför ni evenemanget utanför Falun?
Vi jobbar numera huvudsakligen online med vår marknadsföring. Ett redan befintligt nätverk på ca 1 miljon människor som är fans till både Sabaton och festivalen når vi relativt enkelt och priseffektivt via de sociala nätverken, men även en del tryckt media gör stora reportage om vår festival och när det gäller spaltmeter som Sabaton genererar årligen så blir aktiv pappers-annonsering mer och mer sekundär. Sen annonserar vi såklart på olika sätt i både tryckt media och digitalt. Målet är att gå än mer, eller helt, mot det digitala, men än är inte marknaden helt redo.

6. Hur vill du att evenemanget utvecklar sig?
Vi har aldrig haft en ambition att bli störst. Däremot strävar vi efter att bli bäst, eller trevligast. Många anser att vi är bäst och trevligast redan, men jag tycker vi har en hel del kvar att utveckla. Sen vill vi såklart bli något större. Ca 30% fler besökare vore optimalt, sen ska det vara locket på och enbart satsa på att utvecklas till det bättre och trevligare hållet. Vad vi däremot måste bli bättre på är interaktivitet med det lokala näringslivet. Att få så många företagare som möjligt att förstå vilken chans man har att nå ut till så här pass många besökare, som i många fall är en helt ny målgrupp. Vi har oerhörda möjligheter att skräddarsy lösningar för alla företag, stora som små. Man kan tänka lite utanför boxen och göra nåt med sina anställda på plats, eller varför inte sina kunder? Taket är högt, och jag lyssnar på alla förslag. Ser man till vilka företag som redan nu stöttar oss så har i alla fall jag svårt att se speciellt många som inte kan dra bra nytta av det. Hör man av sig till mig så lovar jag ett kreativt och kul möte som en första kontakt.

7. Vad är din drömbokning?
Jag får ofta frågan, och svaret är lika enkelt som omöjligt. Nån av de riktigt stora som Iron Maiden eller Metallica vore såklart häftigt, men tyvärr aldrig genomförbart av många anledningar. Däremot när hundratals besökare hör av sig och säger att vi har lyckat bäst i sverige med våra bandbokningar, då har man nått drömmen. Det händer varje år, tack och lov. :)

8. Kan du berätta någon "hemlis" , någon häftig anekdot som hände innan eller under festivalen?
En “hemlis" inför 2016 törs jag nog nämna lite om nu, och det är ett projekt vi kommer dra igång strax som innebär att vi storsatsar på lokala krögare, med lokala råvaror på vår festival. Ted på Smak & Mera i Falun samt stjärnkocken Görgen Tidén var med i ett pilotprojekt på årets festival och hade varsitt matstånd med lokal anknytning som gav mycket bra gensvar, så nu är ribban lagd! Sen kommer det fler roliga detaljer i detta projekt senare, men en liten teaser bjuder jag som sagt på… Detta kommer dessutom per automatik att generera ett ännu bättre tillfälle för lokalt näringsliv att engagera sig, men som sagt, det kan jag få återkomma om detaljer i lite längre fram i höst.

Sidan uppdaterad 2017-06-27