Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Serveringstillstånd, Alkohol

Hos den Gemensamma nämnden för alkohol, tobak och receptfria läkemedel ansöker du om serveringstillstånd för att få servera alkoholdrycker till allmänheten eller slutna sällskap i kommunerna Falun, Borlänge, Ludvika, Smedjebacken, Hedemora, Säter och Gagnef. ATL-kontoret (kontoret för alkohol, tobak och receptfria läkemedel) betjänar de sju kommunerna och har sitt säte i Falun.

  • När behöver du tillstånd?

    Det finns flera olika typer av serveringstillstånd. Vilket som är aktuellt för dig beror på vilken verksamhet du vill bedriva, till vem din verksamhet vänder sig och vilka alkoholdrycker du önskar servera. Med servering menas varje form av erbjudande av alkoholdrycker mot betalning. Med alkoholdryck menas en vätska som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol, drycker med lägre alkoholhalt kallas lättdrycker, till exempel lättöl och läskedrycker.
  • När behöver du inte tillstånd?

    Du behöver inte ha serveringstillstånd för att servera alkoholdrycker om alla tre punkter nedan uppfylls. Serveringen sker:
    • under ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
    • utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna,
    • i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

  • Vem kan söka?

    Den som söker serveringstillstånd kan vara antingen ett aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag som har ett organisationsnummer. Det kan också vara en förening eller en enskild firma.
  • Ansök om serveringstillstånd via vår e-tjänst

    Här kan du fylla i alla uppgifter digitalt och även bifoga de dokument som behövs för att din ansökan ska vara komplett. För att ansöka via e-tjänst loggar du in här: Serveringstillstånd alkohollänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterLäs mer om vad e-legitimation är på www.e-legitimation.selänk till annan webbplats. När du företräder ditt företag så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
  • Andra sätt att ansöka?

    Du kan också ansöka om serveringstillstånd genom att skriva ut de blanketter som gäller för din ansökan: https://service.falun.se/wps/portal/Start/Naringsliv-arbete/Serveringstillstandlänk till annan webbplats. Blanketterna kan du skicka in via e-post eller med vanlig post.
  • Handläggningstid - Vad behöver jag veta innan jag ansöker?

    Kom ihåg att ansöka i god tid. Den Gemensamma nämnden strävar efter att hålla så korta handläggningstider som möjligt i ärenden som rör serveringstillstånd, då vi är medvetna om att en ny tillståndshavare vill starta verksamheten så fort som möjligt. Innan beslut fattas ska dock remisser skickas till olika myndigheter beroende på vilken verksamhet du vill bedriva.Normal handläggningstid för stadigvarande tillstånd och tillfälliga tillstånd till allmänheten är ca 3–4 månader från det att en komplett ansökan har inkommit till myndigheten. Normal handläggningstid för tillfälliga tillstånd till slutet sällskap är vid första ansökningstillfället ca 2 veckor.
    Handläggningstiden i ett ärende är beroende av gällande delegationsordning. Normalt är handläggningstiden kortare om tjänsteman har delegation att fatta beslut i ärendet. Den Gemensamma nämnden är beslutande i alla ärenden som avser stadigvarande serveringstillstånd. Innan ett tjänstemannaförslag ska presenteras för den Gemensamma nämnden ska en utredning lämnas in 2 veckor före nämnden har sitt sammanträde – se nämndens sammanträdesplan för 2018: https://www.falun.se/kommun--demokrati/moteskalender.htmllänk till annan webbplats
    Det som också kan förlänga beslutsprocessen är om t.ex. sökanden inte klarar kunskapsprovet inom rimlig tid, mer information om kunskapsprovet finner du här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/kunskapsprov-om-alkohollagstiftning/länk till annan webbplats.
    Det är du som söker serveringstillstånd som ansvarar för att lämna de uppgifter ATL-kontoret behöver för prövningen. En ansökan om serveringstillstånd kan avslås om den som söker inte kommer in med begärda uppgifter.
    Ansökningsavgift ska betalas i samband med att du ansöker. Utredningen om din ansökan startar först när vi fått din betalning. Se gällande taxor Taxor och avgifter i Gemensamma nämndens verksamhetsområdelänk till annan webbplats)
    Gemensamma nämnden har sedan 2014-01-08 haft riktlinjer för serveringstillstånd.Riktlinjerna redogör för:
    • vad som gäller enligt alkohollagen (2010:1622) och anslutande föreskrifter
    • vilka hänsyn till lokala förhållanden som kommunen tar vid tillståndsprövningenSyftet med kommunala riktlinjer för alkoholservering är att skapa
    • förutsebarhet för om en etablering som planeras kan ges tillstånd
    • lika behandling inom kommunen av ansökningar om serveringstillstånd genom riktlinjerna kan kommunen informera allmänheten om den lokala anpassningen till alkohollagen. Riktlinjerna ska utgå från alkohollagens regler som i vissa fall ger ett utrymme för kommunen att utveckla sin egen alkoholpolitik. Kommunen ska dock inte ha egna regler som avviker från alkohollagen.Alkohollagen är en skyddslag och finns för att begränsa alkoholens skadeverkningar. En utgångspunkt är att skyddet för människors hälsa går före näringspolitiska hänsyn.
    Läs mer om alkohollagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontaktcenter

Telefon: 023-830 00
E-post: kontaktcenter@falun.se
Besöksadress: Egnellska huset, Myntgatan 45, Falun

Öppettider: vardagar kl. 08.00-17.00.

Tonval

När du ringer till kontaktcenter kommer du först till vårt tonval där du får göra olika val beroende på ditt ärende.

  1. Socialt stöd/omvårdnad
  2. Bygga/bo/trafik/miljö
  3. Vuxenutbildning/näringsliv/arbete
  4. Kultur/Fritid
  5. Övriga ärenden
Sidan uppdaterad 2018-02-08