
Merkostnad för sjuklön
Om ni haft merkostnader då ordinarie assistent varit sjuk kan ni ansöka om ersättning.
Ansökan om ersättning måste göras för varje tillfälle en ordinarie assistent är sjuk av den enskilde eller någon av denne utsedd person genom fullmakt. En rekommendation är att ansöka inom tre månader efter sjukdomstillfället.
Ansökningsbeloppet ska motsvara den ordinarie assistentens sjuklön samt sociala avgifter och semesterersättning. Kommunen betalar inte ut den särskilda sjukförsäkringsavgiften.
Ansökan om ersättning för merkostnader för sjuklön
Ansökan kan göras på kommunens blankett, eller egen blankett där motsvarande information framkommer.
Ansökan ska vara underskriven av den enskilde/god man/person från assistansbolaget med fullmakt. Ansökan ska vara komplett ifylld.
Blankett för sjuklöner personlig assistans Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Till varje ansökan ska följande handlingar bifogas:
- Sjukfrånvaroanmälningar med intygande om vikarietillsättning.
- Sjukfrånvaroförsäkran undertecknad av den sjuka ordinarie assistenten och arbetsledare/chef.
- Använd beräkningsblanketten för att styrkande av ansökt belpp.
BeräkningsblankettLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Lönespecifikation för ordinarie assistenter.
- Tidrapporter för ordinarie och vikarierande assistenter. Om aktuell brukare har SFB beslut från försäkringskassan ska tidrapporter från Försäkringskassan skickas in. Om aktuell brukare har LSS beslut från kommunen skickas signerade tidrapporter in.
- Grund- och periodschema för hur assistenternas arbete.
- Kopia av läkarintyg från åttonde dagen alternativt utdrag ur kollektivavtal som styrker att arbetsgivaren (assistansanordnaren) åtagit sig att utbetala sjuklön utan uppvisande av läkarintyg från den åttonde sjukdagen.
Vid första ansökningstillfället avseende en brukare ska även följande handlingar skickas in.
- Fullmakt.
- Underlag som visar OB/jourtider och regler om karenstider om kollektivavtal finns.
- Beskrivning av övriga avtalsbundna kostnader.
Ansökningar om ekonomisk ersättning skickas till:
Falu kommun
Omsorgsförvaltningen
LSS-sjuklöner
791 83 Falun
Utredning och bedömning av ansökan
Efter komplett ansökan med bilagor kommit in utreds hur stor ersättningen blir och eventuell utbetalning sker. Ni ska inte skicka in faktura.