Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Har trygghetslarm på armen

Trygghetslarm

Du som behöver kalla på hjälp eller känner dig otrygg i ditt hem har möjlighet att hyra ett trygghetslarm. Trygghetslarmet är en insats som gör att du kan komma i kontakt med personal vid oförutsedda händelser alla tider på dygnet.

Hur fungerar trygghetslarm?

Du bär larmet som ett halsband eller som en klocka på armen. När du behöver hjälp trycker du på larmet och då kommer personal från omvårdnadsförvaltningen och hjälper dig. Larmet är kopplat via telefonnätet till en trygghetscentral där det finns personal dygnet runt.

Ibland larmar många samtidigt och då kan det uppstå väntetid hos trygghetscentralen. De prioriterar de allvarligaste larmen först. Det är därför svårt att säga hur lång tid det tar innan de kommer hem till dig, men vanligtvis kommer hemtjänsten inom 45 minuter. Trygghetscentralen och hemtjänsten arbetar för att besvara ditt larm så snabbt som möjligt.

Trygghetslarmet är inget akutlarm och ersätter inte larmnummer 112. Trygghetscentralen kan vara behjälplig att kontakta 112 och hemtjänstpersonalen kan hjälpa till att kontakta sjukvården när de kommer hem till dig.

Vem kan få larm?

Kontakta en biståndshandläggare om du tycker att du behöver trygghetslarm, så bedömer biståndshandläggaren om du kan få det. 

Avgift

Du betalar en avgift för trygghetslarmet och den behöver du betala även om du inte är hemma. Har du hemtjänst ingår trygghetslarmet i hemtjänstavgiften. I särskilt boende ingår trygghetslarm utan kostnad.

Läs mer om avgifter 

Kontakt

Har du frågor eller vill ansöka om larm ska du vända dig till omvårdnads­förvaltningens biståndshandläggare, kontaktuppgifter hittar du under "Kontakt" ovanför sidans bild.

Sidan uppdaterad 2017-10-09