Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

En vitsippa

Trygghetslarm

Du som behöver kalla på hjälp eller känner dig otrygg i ditt hem har möjlighet att hyra ett trygghetslarm. Trygghetslarmet är en insats som gör att du kan komma i kontakt med personal vid oförutsedda händelser alla tider på dygnet.

Hur fungerar trygghetslarm?

Du bär larmet som ett halsband eller som en klocka på armen. När du behöver hjälp trycker du på larmknappen och får då tala med kommunens trygghetscentral som är bemannad dygnet runt.

Trygghetscentralen kommer i sin tur kontakta hemtjänst eller nattpatrull. Ibland larmar många samtidigt och då kan det uppstå väntetid hos trygghetscentralen. De prioriterar de allvarligaste larmen först. Det är därför svårt att säga hur lång tid det tar innan de kommer hem till dig, men vanligtvis kommer hemtjänsten eller nattpatrull inom 45 minuter. Trygghetscentralen, hemtjänst och nattpatrull arbetar för att hjälpa dig så snabbt som möjligt.

Trygghetslarmet är inget akutlarm och ersätter inte larmnummer 112. Trygghetscentralen kan vara behjälplig att kontakta 112 och hemtjänstpersonalen kan hjälpa till att kontakta sjukvården när de kommer hem till dig.

Vem kan få larm?

Kontakta en biståndshandläggare om du tycker att du behöver trygghetslarm, så bedömer biståndshandläggaren om du kan få det. 

Avgift

Du betalar en avgift för trygghetslarmet och den behöver du betala även om du inte är hemma. Har du hemtjänst ingår trygghetslarmet i hemtjänstavgiften. I särskilt boende ingår trygghetslarm utan kostnad.

Kontakt

Har du frågor eller vill ansöka om larm ska du vända dig till omvårdnads­förvaltningens biståndshandläggare, kontaktuppgifter hittar du under Kontakt ovanför sidans bild.

Sidan uppdaterad 2019-10-11