Fel i varan
Vad kan du som konsument förvänta dig när du har köpt en vara? Är det rimligt att en tröja inte tål tvätt enligt skötselråd eller att bruksanvisningar är på andra språk än svenska?
Felet ska funnits från början
Konsumentköplagen reglerar vad som anses vara ett fel i lagens mening när du som konsument köper varor - såsom exempelvis kläder, elektronik och möbler - av en säljare.
För att det ska röra sig om fel ska det vara ett fel som funnits där från början, alltså ett ursprungligt fel. Det får alltså inte vara att du som konsument hanterat varan vårdslöst eller inte följt skötselråden.
Exempel på fel:
- Du har beställt en röd soffa, men får en svart.
- Du köper en regnjacka som inte tål regn.
- Du köper ett par jeans på rea som spricker efter en användning.
Under de två första åren har du som konsument mest skydd för då förutsätts det att felet är ursprungligt och det är näringsidkaren som måste motbevisa det. Efter två år har gått från att du köpte varan, då är det du som konsument som måste bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel.
Konsumentköplag (2022:260) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.
Ärenden från Allmänna reklamationsnämnden
Här följer några ärenden där Allmänna reklamationsnämnden har varit inblandade.
Fuktskadad mobil
En konsument hade köpt en mobiltelefon som efter cirka nio månader blev fuktskadad. I bruksanvisningen stod det att mobiltelefonen inte skulle utsättas för fukt, men inget om att man inte kunde använda mobiltelefonen i fuktigt väder eller regn.
Allmänna reklamationsnämnden - ARN - konstaterade att konsumenten inte hade utsatt mobiltelefonen för fukt eller vatten utöver normal användning varför mobiltelefonen var felaktig.
Barnplagg som färgade av sig
ARN har även konstaterat att en tröja respektive kappa som tvättats enligt skötselråden är fel om de inte tål tvätt enligt skötselråden. Även skötselråd ansågs vara felaktiga då ett barnplagg färgade av sig på andra plagg vid tvätt. Skötselrådet borde ha angivit att plagget skulle tvättas separat.
Bruksanvisningar på andra språk
Att endast lämna bruksanvisningar på ungerska, serbiska, ryska och kroatiska är fel enligt ARN, även om näringsidkaren skriver om det i sina allmänna villkor. Bruksanvisning på engelska kan dock godtas i vissa fall.
Oservad bil
En konsument hade köpt en bil som gått 6 900 mil, men näringsidkaren hade inte servat bilen vid 6 000 mil som föreskrivits. Detta konstaterade ARN är fel då konsumenten kan förvänta sig att service görs enligt plan. Detta är viktigt då garantier och liknande kanske inte gäller om serviceplanen inte följs.
Råd vid reklamation
Upptäcker du ett fel så hör av dig till näringsidkaren så fort som möjligt. Du bör kontakta näringsidkaren inom två månader från när du upptäckte felet. Reklamera gärna skriftligt.
Vad som är fel i vara kan variera beroende på vara och vad som avtalats.
Reklamera mera för miljöns skull så du inte bara slänger varan och köper nytt. Det ger även en indikation till näringsidkaren att produktionen av varan kanske är fel eller att andra åtgärder behövs.