Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad 2018-01-12

Ungdom och äldre person som håller om varandras axlar och ler

Fallolyckor kan förebyggas

Visste du att du kan minska mängden skador vid fall och förhindra att falla genom små förändringar i ditt vardagliga liv?

Det finns små saker i vardagen som du kan göra för att minska risken för att du skadar dig vid fall samt faller mer sällan.

  • Motionera regelbundet. Utgå från din nuvarande förmåga och öka långsamt tempo och belastning.
  • Tänk på vad du äter. Ät gärna något proteinrikt till varje måltid, till exempel kött, fisk, bönor, ägg eller mejeriprodukter. Mjölk, fil och yoghurt ger dig kalcium och D-vitamin.
  • Drick ofta. Tänk på att få i dig vätska både till måltiderna och där emellan.
  • Kontrollera dina mediciner. Vissa mediciner kan göra dig trött och påverka din balans. Berätta för din läkare om du märker av sådana effekter.
  • Kontrollera din syn och hörsel regelbundet. Problem med syn och hörsel kan påverka din balans.
  • Ta hand om dina fötter. Problem med fötterna, speciellt sådant som orsakar smärta, kan påverka din balans.
  • Säkra ditt hem. Gör ditt hem säkrare genom att se till att det inte finns någon risk att du snubblar på sladdar eller mattor. Se över möbleringen så den är anpassad för dig och ha en bra belysning.

På socialstyrelsens hemsida kan du läsa mer om hur du förebygger att skada dig vid fall.länk till annan webbplats

Socialstyrelsens boschyr om hur du förebygger att skada dig vid fall på lättläst svenska, på många olika språk, tecken-tolkad och i punktskriftlänk till annan webbplats

Sidan uppdaterad 2018-02-01