Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad 2018-03-15

Ellen Gräfnings

Restips från Ellen på konsumentdagen

I dag är det den internationella konsumentdagen och då passar Ellen Gräfnings, kommunens konsumentjuridiska rådgivare, på att lämna viktiga restips.

Här har ni Ellens egna tankar och tips inför resan:

Idag, den 15 mars, är det Internationella konsumentdagen, och när solen strålar utanför fönstret är det kanske fler än jag som sitter och dagdrömmer sig bort från kylan med tankar om varmare breddgrader.

Med tanke på att det är just internationella konsumentdagen idag skulle jag vilja passa på att dela med mig av mina bästa restips!

Arbetsskadad som jag är blir det inga resmål jag tipsar om, utan om §29 Konsumentkreditlagen (kkrl).

"Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren."

Vad innebär då detta?

Jo, om du köper din resa med ett kreditkort (kreditköp) där du får en månadsfaktura hem efter köpet (du reglerar hela beloppet då, så det inte medför extra utgifter), det vill säga det dras inte direkt (debetkort) från ditt konto. Då kan du reklamera (klaga) även till banken (kreditföretaget) på samma sätt som du kan ställa krav mot reseföretaget.

Skulle till exempel flygbolaget gå i konkurs får du dina pengar tillbaka av banken. Du kan använda §29 kkrl på alla dina köp där du använder kreditkort. Du gör helt enkelt en kortreklamation hos banken. Den som betalat med kreditkort har ett extra konsumentskydd genom konsumentkreditlagen.

Något du också bör tänka på är att det ofta ingår avbeställningsskydd när du till exempel betalar din resa med kort. Avbeställningsskydd på kort ersätter ibland inte avgifter och skatter vilket innebär att du får väldigt lite tillbaka om du utnyttjar dessa istället för att köpa ett separat avbeställningsskydd. Så läs villkoren noga.

Kontrollera hur du ska betala din resa för att kortförsäkringen ska gälla och för vilka personer den omfattar.

Tänk på att när du köper en paketresa (boende-transport) så omfattas köpet av paketreselagen. Du kan också reklamera enligt Förordning 261/2004 som reglerar rätten till kompensation och assistans till passagerare i samband med inställda och försenade flygningar.

Skulle din väska försvinna under resan kan du som konsument rikta skadeståndsanspråk mot flygbolaget med hänvisning till artikel 40 i Montrealkonventionen. Max ersättning då är begränsat till 17 särskilda dragningsrätter per kilogram - det vill säga max 3 472 kronor.

Vi åker till Mallorca i maj och ser framemot en varm tillvaro med kristallklart vatten, god mat och trevligt umgänge. Och ja, resan är betald med kreditkort - arbetsskadad som man är.

Mer information om vad du ska tänka på när du reser hittar du på www.konsumenteuropa.selänk till annan webbplats

Sidan uppdaterad 2018-03-15