Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

En hantverkare som är på ett tak och jobbar

Tips och råd inför säsongens renoveringar

Under våren och sommaren är det många som passar på att renovera. Och för att minimera risken för onödiga kostnader, stress och konflikter i samband med hantverkstjänster, så får du här konkreta tips av konsumentrådgivare Therese Andrén.

Till skillnad från en vara som du kan undersöka innan du köper den, är avtal om tjänster svårare att få som man förväntar sig, då du inte kan undersöka tjänsten i förväg eller se slutresultatet innan den är utförd. Det innebär att parterna utan bra kommunikation kan ha två helt olika uppfattningar på hur tjänsten ska utföras och hur slutresultatet ska se ut.

Konkreta tips och råd

  • Lägg tid på att verkligen planera och budgetera för vårens eller sommarens projekt.
  • Ta hantverkarna till hjälp, kanske kan tjänsten bli billigare om man bygger på ett annat sätt.
  • Fundera på om tjänsten verkligen är nödvändig. Gäller det exempelvis ett kök som är relativt nytt kanske man med mindre medel kan fixa till det utan att renovera om hela köket.
  • Se till att avtala skriftligt för att undvika missförstånd.
  • Betala aldrig i förskott.

Konsumenttjänstlagen

Den lag som reglerar köp av tjänster heter Konsumenttjänstlagen och är tillämplig när det finns en konsument och en näringsidkare. Lagen är tvingade till konsumentens fördel, varför en näringsidkare inte kan avtala sämre villkor än vad lagen säger.

Läs mer om Konsumenttjänstlagen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Checklista från Hallå konsument:

  • Jag har undersökt om jag behöver bygganmälan eller bygglov.
  • Jag har tagit in och jämfört offerter.
  • Jag har kontrollerat att hantverkaren har F-skatt, behörighet, försäkring samt är skuldfri och utan betalningsanmärkningar.
  • Jag och hantverkaren har skrivit avtal.
  • Vi är överens om arbetets omfattning.
  • Vi är överens om när arbetet ska påbörjas och avslutas.
  • Vi är överens om pris inklusive moms.
  • Vi är överens om hur vi hanterar ändringar och tilläggsarbeten.
  • Vi är överens om vem som står för material, el, resor och städning.
  • Vi är överens om när och hur betalningen ska göras.
  • Vi är överens om ROT-avdrag.

Läs mer om tips och råd från konsumentrådgivaren.

Sidan uppdaterad 2019-05-16