Startsida
Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad 2020-01-09

En kvinna som är i en affär och bär på en påse

Detta gäller vid öppet köp

Fick du en julklapp som du vill lämna tillbaka och få pengar istället? Många konsumenter tror att det finns en lagstadgad rätt till öppet köp men det stämmer inte.

Inför julen lockade många butiker med öppet köp till januari 2020, men vad innebär det egentligen med öppet köp? Många konsumenter tror att det finns en lagstadgad rätt till öppet köp men det stämmer inte. Det är alltså upp till företaget att bestämma om öppet köp och villkoren för det. Vissa erbjuder till exempel öppet köp i sju dagar och andra i 30 dagar.

Fråga alltid innan du handlar

Öppet köp innebär att du får lämna tillbaka en vara du köpt inom en viss tid och får pengarna tillbaka såsom att köpet aldrig ägt rum. För att öppet köp ska gälla kan företaget ha vissa villkor, till exempel att förpackningen inte ska bruten.

Är du som konsument osäker på om öppet köp gäller så fråga alltid innan du köper varan. Är det så att företaget inte generellt har öppet köp kan du som konsument fråga om du kan få det, men tänkt då på att det ska skrivas in på kvittot.

Bytesrätt

Precis som med öppet köp är det upp till företagaren att erbjuda konsumenten bytesrätt. Bytesrätt innebär att du får byta till en annan vara, alltså inte pengarna tillbaka som fallet med öppet köp. Även här varierar villkoren för bytesrätt beroende på företag så fråga alltid innan köpet vad som gäller.

Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som lämnar rekommendationer vid tvist mellan konsumenter och företag.

Här är ett exempel på ett fall från ARN som just handlar om öppet köp:

En konsument köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet blev konsumenten lovad tio dagars öppet köp om varan är oskadd och finns kvar i originalförpackningen. När konsumenten kommit hem ångrade hon sig och gick till affären för att få tillbaka sina pengar. I butiken nekades hon detta eftersom hon hade slängt bort kartongen varan låg i. Konsumenten yrkade att få tillbaka det hon hade betalat för hörlurarna, medan säljaren bestred kravet.

Vem har rätt?

ARN kom fram till att konsumenten inte hade rätt att lämna tillbaka hörlurarna med motiveringen att originalförpackningen saknades och en vara ska lämnas tillbaka i oförändrat skick.

ARN har i ytterligare ett fall kommit fram till att företag som vanligtvis har öppet köp eller bytesrätt ska informera om när öppet köp/bytesrätt inte gäller, såsom vid reavaror. Då kan det exempelvis stå på kvittot att reavaror har öppet köp eller bytesrätt.

Sammanfattning

Kontrollera innan du köper en vara om företaget du konsumerar ifrån har öppet köp eller bytesrätt, då det inte finns en lagstadgad rätt att få det som konsument. Har inte företaget öppet köp eller bytesrätt kan du alltid fråga om de kan erbjuda det. Kom då ihåg att få förutsättningarna för öppet köp eller bytersätt skriftligt, exempelvis på tillhandahållet kvitto.

Sidan uppdaterad 2020-07-31