Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad

En flicka och en hund

Många köper husdjur under pandemin - det här ska du tänka på vid köpet!

De vanligaste husdjuren i Sverige är katt och hund. Och nu under coronapandemin så har många valt att köpa ett husdjur. Det är dock flera saker man bör tänka på innan man köper ett djur till familjen.

Innan du köper ett husdjur bör du fundera på om du har tid och möjlighet att ta hand om din nya familjemedlem även när samhället återgår till det normala. Tänk på att ett husdjur oftast lever länge och kräver mycket omsorg. Räkna även på vad din nya familjemedlem kan kosta, både i inköpspris som vaccinationer, försäkring, foder, tillbehör och så vidare.

Vem ska du köpa av - spelar det någon roll?

Det spelar stor roll om du köper ditt husdjur av en näringsidkare/uppfödare eller om du köper av en privatperson.

Köper du av en privatperson gäller Köplagen om ni inte avtalat om något annat. Fel i köplagens mening kan vara när säljaren undvikit att ge dig viktig information eller gett felaktig information om husdjuret. Du kan även klaga på fel som du inte kunnat upptäcka när du undersökte husdjuret.

– Så framkommer det fel som du borde ha upptäckt när du undersökte husdjuret kan du inte klaga på det. Det läggs ett stort ansvar på dig som köpare och därför kan det vara bra att ta hjälp av någon som är kunnig eller begära en veterinärbesiktning. Det säger Therese Andrén som är konsumentjuridisk rådgivare på Falu kommun.

Köper du däremot ditt husdjur från en uppfödare som bedriver ekonomisk verksamhet så gäller Konsumentköplagen. Då kan du klaga på fel - såsom sjukdomar eller annat ni kommit överens om - som fanns från början, alltså när du köpte husdjuret. Till skillnad från Köplagen så ses felet såsom ursprungligt de sex första månaderna om inte uppfödaren kan motbevisa detta för då övergår bevisbördan till dig som köpare.

Tänk på att det måste det vara ett fel i lagens mening såsom sjukdom eller skada.

– Det kan vara svårt att klaga på husdjurets personlighet, säger Therese Andrén.

Vad kan du förvänta dig att säljaren gör vid fel?

Det finns vissa saker som säljaren kan göra vid fel:

  • Avhjälpande (exempelvis veterinärvård vid sjukdom) eller omleverens (nytt liknande husdjur).
  • Prisavdrag (exempelvis husdjurets värdeminskning på grund av felet).
  • Häva avtalet (lämna tillbaka husdjuret och få pengarna tillbaka).
  • Du kan även ha rätt till skadestånd om felet orsakat extrakostnader för dig.

Att tänka på

Kräv skriftligt köpeavtal där säljarens namn, adress och telefonnummer framgår. Kontrollera om det finns möjlighet att lämna tillbaka husdjuret inom en viss period från köpet. Glöm inte att fråga om något är oklart i köpekontraktet.

Främst vid köp av hundar är bakgrunden viktig för att det inte ska vara fråga om en smuggelhund.

Läs mer om detta hos Jordbruksverket. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta oss vid frågor

Vill du ha mer information är du välkommen att höra av dig till din kommunala konsumentvägledare.

Therese Andrén konsumentjuridisk rådgivare Falu kommun 023-830 00.

Lycka till med din nya familjemedlem!

 

Företag eller konsument? Uppfödning och försäljning av djur

En förutsättning för att ARN ska kunna pröva en tvist är att anmälaren är en konsument som har en tvist med en näringsidkare (ett företag). En privatperson kan ses som näringsidkare om personen bedriver en viss ekonomisk verksamhet, även om verksamheten drivs i mindre omfattning och inte är av professionell karaktär.

En konsument köpte en hund av en person som annonserat att hon sålde hundar. När hunden var tio månader gammal upptäcktes det hunden hade en medfödd avvikelse som enligt veterinären innebar en risk för sjukdom i framtiden. Konsumenten krävde då ett prisavdag på 1 500 kronor från personen som han köpt hunden av. Säljaren ville inte ge något avdrag och menade att det rörde sig om ett köp mellan privatpersoner, alltså en tvist som ARN inte kan pröva. Säljaren ansåg också att avvikelsen hos hunden inte var något dolt eller medfött fel.

ARN konstaterade att en förutsättning för att nämnden ska kunna pröva en tvist är att anmälaren är en konsument som har en tvist med en näringsidkare. En privatperson ses som näringsidkare även om personen bedriver en viss ekonomisk verksamhet bara i mindre omfattning. Så snart mer än någon enstaka försäljning eller uppdrag genomförts inom verksamheten ska personen normalt anses vara näringsidkare. Det krävs inte att verksamheten är inriktad på vinst. Säljaren hade varit uppfödare i över tio år och födde upp runt tre till fyra kullar per år. ARN ansåg därför att säljaren hade sålt hunden som näringsidkare och att nämnden därför kunde pröva tvisten. ARN konstaterade också att djur är en sådan lös sak som omfattas av konsumentköplagen. Nämnden rekommenderade säljaren att ge 1 500 kr i prisavdrag till konsumenten eftersom avvikelsen var ett fel som fanns vid köpet och beloppet var skäligt i förhållande till felet.

Tillämplig lag: 1 § konsumentköplagen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterad 2021-05-05