Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad

Bild som visar sedlar i olika valörer

Varning för bedragare

Det pågår nu bedrägeriförsök mot äldre i Falu kommun.

Bedrägerierna kan ske på många olika sätt.

Det kan handla om att man blir uppringd av en person som utgör sig för att vara från banken och ber personen att kontrollera beloppet på sitt konto genom att lämna ut sitt Bank-ID.

Det kan handla om att man beställt något och så ringer en person om man fått ett paket och ber om uppgifter.

Läs mer här hos polisen.se om hur bedrägerierna kan se ut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och hur du kan förebygga att bedrägerier sker.

Här kan du få hjälp:

Polisen Vid pågående brott ring 112, för kontakt med polisen ring 114 14 eller besök en polisstation.

Banken För att spärra ditt bankkort ska du snarast kontakta din bank eller den som är kortutgivare.

Brottsofferjouren För kontakt med Brottsofferjouren ring det nationella telefonnumret 0200-21 20 19 som i sin tur kan hänvisa vidare till en brottsofferjour på din ort.

Konsumentrådgivning Falu kommun För kostnadsfri och opartiska råd och information i konsumenträttsliga ärenden kan man ringa till Kontaktcenter på 023-83000 och be att få prata med kommunens konsumentjuridiska rådgivare.

Hallå konsument! Vänd dig till Hallå konsument! när du har frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med. Tjänsten samordnas av Konsumentverket. www.hallakonsument.se Länk till annan webbplats..

Bestrid faktura Om du fått en bluffaktura gå in på www.bestrid.nu Länk till annan webbplats. och följ instruktionerna för hur du bestrider en faktura eller be någon om hjälp att besöka sidan.


Sidan uppdaterad 2022-02-28