Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

Therese Andrén porträtt

Varnar för bedrägerier

Just nu försöker Therese Andrén, konsumentjuridisk rådgivare, hjälpa fyra falubor som blivit utsatta för bedrägeri. Det handlar om fyra personer, oberoende av varandra, som har blivit utsatta för olika typer av bedrägerier.

Du kanske har fått ett sms med ett meddelande om att ett paket som du beställt har kommit fram. I meddelandet finns kanske också en länk du ska klicka på och ”verifiera” en uppgift. Eller så ringer någon upp från ”företaget” där du har ditt telefonabonnemang och kommer med ett förmånligt erbjudande eftersom du fyllt år/uppnått en viss ålder, men de vill att du först ska logga in på ditt bank-id och verifiera att du är du. Eller så har du utfört en banktransaktion då du köpt något och ”företaget” eller ”banken” ringer tillbaka och ber dig legitimera dig med bank-id för att säkerställa din identitet.

Alla ovanstående exempel är just exempel på hur det kan gå till om någon försöker lura dig.

– Jag är också ledamot i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och ser att det tyvärr är många sådana här ärenden, säger Therese Andrén.

Viktigt att höra av sig

Therese berättar att de flesta som lurats känner skam för att de gått på bedrägeriet och att det påverkat hela deras livssituation förutom att de också har förlorat pengar.

– Jag uppmanar personer som har blivit utsatta att höra av sig till mig. Jag vet att det är väldigt svårt att ta i det här själv och ens prata om det. Därför vill jag säga att jag har sekretess. Det är viktigt att inte vänta för länge med att höra av sig eftersom du måste reklamera (klaga på) de obehöriga transaktioner inom en viss tid.

Det går inte en dag utan att jag tänker på det här. Jag har inte orkat berätta för min familj.

/"Gunilla"

Gunilla blev lurad

Bedragarna är skickliga enligt Therese. Och det går fort. Dels stressar de på personen när de ringer upp dels utförs bedrägeriet snabbt. En av de som Therese hjälpt den senaste tiden kan vi kalla för Gunilla, hon heter egentligen något annat. Hon vill verkligen berätta vad som hänt henne, men väljer att vara anonym.

Hon visar fram sitt kontoutdrag där flera transaktioner gjorts med bara några sekunders mellanrum. Transaktioner har skett från konton två olika banker. Vissa transaktioner har Gunilla gjort själv, men merparten har andra gjort hävdar hon. En av bankerna reagerade och larmade Gunilla efter några transaktioner som utfördes på en lördag, men den andra banken gjorde det inte.

– Det gjordes 11 transaktioner inom några tiotals sekunder, det går ju inte, det kan jag ju inte göra själv, säger Gunilla.

– Det är stor frustration det här. Vi försökt att visa på att det är fysiskt omöjligt för Gunilla att signera så många transaktioner med sitt mobila bank-id. Till stöd finns också en 47 sidor lång bedrägerirapport. I Gunillas fall så ser det ut som att hon själv godkänt transaktionen med sitt mobila bank-id och därmed ses transaktionerna inte som obehöriga i betaltjänstlagens mening.

Enligt lagen (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument är en obehörig transaktion en transaktion som genomförs utan samtycke från kontohavaren eller någon annan som enligt kontoavtalet är behörig att använda betalningsinstrumentet.

Valutaköp

Det började när Gunilla ville köpa bitcoin för en summa på 500 kronor. Hon blev sedan uppringd av ett företag som ville att hon skulle logga in med bank-id.

– Jag handlade för 500 kronor från två olika företag. När jag hade handlat för en summa så ville jag inte ha mer utan ville då ta ut det. Det var då det började. Jag blev uppringd och ombads betala en transaktionsavgift för att kunna återfå mina pengar. Då vet jag att jag loggade in med bank-id tre gånger eftersom de sa att det inte fungerade utan vi måste prova en gång till.

Men resterande transaktioner och överföring av pengar mellan banker känner hon inte till berättar hon.

– Varför reagerar inte banken, det är ju stora summor på 5000 kronor och 55 000 kronor, säger Gunilla.

– Tillvägagångssättet är helt utanför kundens normala beteende, säger Therese som tillsammans med Gunilla gått igenom hennes kontoutdrag och försökt hjälpa till.

En transaktion är på 500 000 kronor där pengar förts från en bank till en annan.

– Jag har inte skickat över de här pengarna, säger Gunilla. Här kan jag tycka att bankerna borde ha en bättre säkerhetsavdelning som upptäcker när det helt plötsligt dras flera hundra tusen kronor från ett konto. Alla transaktioner är helt utanför mitt vanliga köpmönster.

Skärmdump på transaktioner under kort tid på ett konto

Gunillas kontoutdrag visar många transaktioner under kort tid från kontot. Vissa bara med ett tiotal sekunders mellanrum.

Upptäckte det i mataffären

De flesta transaktionerna på den ena banken skedde på en helg.

– De ringde mig på måndagen och säger att nu måste vi spärra ditt konto. Det var tur det för annars hade ytterligare 850 000 kronor gått iväg. Men den andra banken spärrade inte kontot.

Det var när Gunilla var och skulle handla mat som hon upptäckte bedrägeriet.

– Jag stod i kassan och skulle betala men kortet fungerade inte. Då testade jag ett annat kort där jag har en kredit på 20 000 kronor men inte heller det fungerade, den krediten var också borta, säger Gunilla.

Ny dom

Det har kommit en dom från Högsta domstolen som kan ge större möjlighet att få ersättning från banken vid obehöriga transaktioner. Om man blivit nekad ersättning tidigare kan man begära omprövning från banken.

– Även om det kommit en ny dom som ger hopp till många så gäller det inte i Gunillas fall eftersom transaktionerna ses som behöriga, säger Therese.

Många bedrägerier ser ut att vara behöriga transaktioner och därför kommer Konsumentombudsmannen (KO-biträde) att pröva i domstol var gränsen går för behöriga/obehöriga transaktioner.

– Förhoppningsvis blir det ny praxis så att fler kan få ersättning när de blivit utsatta för ett bedrägeri, säger Therese Andrén.

Skam och skuld

Gunilla har inte berättat ännu för sin familj om vad som hänt.

– Det går inte en dag utan att jag tänker på det här. Men jag har inte orkat berätta för min familj. Man kan fråga sig varför jag handlade bitcoin från början, varför jag började, men gjort är gjort.

Therese har vänt sig till bankerna som inte ersätter Gunilla och Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har prövat ärendet och kommit fram till att det är behöriga transaktioner. Therese har även sökt om att få KO-biträde, men de har inte beviljat detta. Polisen har inte gått vidare med ärendet. Och den ena banken har inte lämnat någon förklaring till hur bedrägeriet tekniskt gått till.

– Det är jättetråkigt att Gunilla inte fått någon ersättning eller förklaring till hur bedrägeriet gick till. Vi har ju en stor utredning här inklusive en bedrägerirapport, men min förhoppning är att det blir en ny praxis vad gäller just behöriga transaktioner så att även de transaktioner som idag ses som behöriga kan ses såsom obehöriga transaktioner då det är uppenbart att personen blivit utsatt för ett bedrägeri. Sedan garanterar inte det att du kan få ersättning från banken, då det finns olika aktsamhetskrav för att få ersättning, säger Therese.

Kontaktuppgifter

Namn: Therese Andrén, konsumentjuridisk rådgivare i Falu kommun.

Kontakt: Om du råkat ut för bedrägeri kan du kontakta Therese Andrén, via Falu kommuns kontaktcenter.

Telefon: 023-83000

E-post: kontaktcenter@falun.se

Tips från polisen

Vem som helst kan råka ut för bedragare. Med sunt förnuft och en lagom dos misstänksamhet har du goda chanser att genomskåda bedragaren och undgå att bli lurad.

  • Logga aldrig in med din bankdosa eller din e-legitimation på uppmaning av någon annan. Det är nycklarna till dina pengar! Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting, från banken eller från ett företag eller en myndighet.
  • Klicka aldrig på länkar i sms eller mejl om det inte är ett väntat sms/mejl och du är helt säker på att avsändaren är den den utger sig för att vara.
  • Polisanmäl alltid om du misstänker att någon försökt lura dig på pengar eller värdesaker – även om bedrägeriförsöket misslyckades. Din anmälan hjälper polisen att ha koll på bedragarnas beteende.

Här hittar du fler tips: https://polisen.se/bedrageri Länk till annan webbplats..

Sidan uppdaterad 2023-02-16