Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Övergångsställe med cyklister gående och bilar. Foto Ulf Palm

Trafikregler, hastighet och säkerhet

Oavsett om du går, cyklar, kör bil eller tar dig fram på annat sätt är säkerheten viktig för dig - men även för dina medtrafikanter. Som bilist ökar du din och andras säkerhet i trafiken genom att exempelvis hålla hastigheten, hålla avstånd till framförvarande fordon och aldrig köra onykter eller påverkad av medicin. Andra enkla åtgärder för att öka trafiksäkerheten är att använda cykelhjälm när du cyklar, bilbälte när du åker bil och använda reflex då det är mörkt ute.

Tänk också på att det är först i tioårsåldern som barn kan koppla trafikregler, trafikförhållanden och andra trafikanters beteende till sin egen förmåga.

Kommunens trafiksäkerhetsarbete

Falu kommun jobbar kontinuerligt med att göra trafikmiljön i Falun så säker som möjlig för alla trafikanter.

2012 antog kommunfullmäktige en trafikstrategi som innehåller en vision för trafiken fram till år 2030. Trafikstrategin visar hur vi vill att trafikmiljön i kommunen ska utvecklas de kommande åren.

Ladda ner Faluns trafikstrategiPDF

Mer om trafiksäkerhet och trafikregler

Trafikföreskrifter

Generella trafikregler som är grundreglerna för hur man ska uppträda i trafiken och som gäller i hela landet, både på vägar och terräng, finns i Trafikförordningen (SFS 1998:1276). Exempel på en sådan bestämmelse är den så kallade högerregeln. Dessa regler gäller alltså även då det inte finns något uppsatt vägmärke.

Utöver dessa generella regler finns även lokala regler som beslutas av kommunerna inom tättbebyggt område och av länsstyrelserna utanför tättbebyggt område. Dessa regler kallas lokala trafikföreskrifter, LTF. Väjningsplikt eller stopplikt är exempel på lokala trafikföreskrifter, då dessa är undantag från den generella högerregeln.

Samtliga trafikföreskrifter, generella som lokala, finns samlade i Transportstyrelsens rikstäckande databas för trafikföreskrifter, RDT. Databasen är öppen för alla och finns på webbplatsen Svensk trafikföreskriftssamling (STFS).

Moderna GPSer hämtar sin information från nationella vägdatabasen, NVDB, där en del lokala trafikföreskrifter är hämtade från RDT. Om det till exempel råder genomfartsförbud på en viss sträcka ska GPSen lägga om rutten via en annan väg. Det är dock inte alltid det blir helt rätt utan föraren ska i första hand följa uppsatta vägmärken.

Svensk trafikföreskriftssamling, Transportstyrelsenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Trafikverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTFlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Rätt fart i Falu kommun

Rätt hastighet på vägar och gator är en förutsättning för att minska antalet döda och skadade i trafiken. Om alla håller hastigheten kan antalet omkomna och allvarligt skadade i trafiken minska.

År 2010 införde vi nya hastigheter i Falu tätort. Det är lägre hastigheter på gator i bostadsområden där trygghet och säkerhet prioriteras, och högre på infarts- och genomfartsgator där framkomligheten är viktig. 

Ladda ner broschyr Rätt fart i stadenPDF

Hastighet utanför Falu tätort 

För att skapa helhet i hastighetssystemet har kommunen fortsatt arbetet med översyn av hastigheterna även i tätorterna på landsbygden. Detta resulterade i att vi tog fram förslag till nya hastighetsgränser i Bjursås, Danholn, Enviken, Grycksbo, Linghed, Sundborn, Svärdsjö, Sågmyra och Vika. Förslagen till nya hastighetsgränser sammanställdes i hastighetsplaner, en för respektive tätort. Hastighetsplanerna har ännu inte verkställts.

Sidan uppdaterad 2017-06-27