Publicerad
%20(2)%20v%C3%A4gbidrag.jpg)
Dags att söka vägbidrag
Planerar du att söka kommunalt vägbidrag för din förening? Då är det dags att göra det. Ansökan kan göras 1 februari – 1 mars.
Falu kommun har beslutat att kommunen ska sköta vägarna i centrala Falun medan samfällighetsföreningar och frivilliga vägföreningar ska sköta de enskilda vägarna i de mindre tätorterna och på landsbygden. Föreningarna har möjlighet att få kommunalt bidrag för skötseln.
Nu är ansökan öppen för att söka det kommunala vägbidraget. Ansökan kan göras till och med 1 mars, via kommunens e-tjänst.
Ansökan om kommunalt vägbidrag via e-tjänst Länk till annan webbplats.
Klicka på Sök bidrag. Logga in som förening med Mobilt BankId.
Vissa krav för att få bidrag
För att få bidrag måste vägen vara minst 200 meter lång och försörja två eller flera separata permanentbostäder. Väghållaren måste också vara någon form av organisation, till exempel en vägförening eller samfällighetsförening. Om en sådan saknas kan de berörda fastighetsägarna teckna en överenskommelse som sedan måste godkännas av kommunen.
Här på falun.se finns mer information om kommunens vägbidrag.