Test av nya metoder för vinterunderhåll av gång- och cykelvägar
Under vintersäsongen 2024/25 pågår ett testprojekt i Falu kommun för att utreda vilka effekter olika former av vinterunderhåll kan ge för att gynna vintercykling. Metoderna som testas är sopsaltning respektive ploga bort snön tidigare.
Falu kommun har ett uttalat mål om att andelen resor som sker med cykel ska öka. Målet om en ökad cykling gäller även vintertid.
Många tvekar att fortsätta att cykla på vintern på grund av halka på is och snö och under våren på grus som tinat fram.
Under vintersäsongen 2024/25 kommer vi därför att testa två nya metoder för vinterunderhåll på vissa gång- och cykelvägar: sopsaltning respektive ploga bort snön tidigare. På så sätt kan vi utvärdera vad som är effektivaste metoden för att öka säkerheten och framkomligheten på våra gång-och cykelvägar och öka antalet vintercyklister.
Sopsaltning innebär att snön borstas bort från cykelbanan och att en mild saltlösning läggs ut för att motverka att snö och is bildas. På så sätt hålls cykelbanan ren från snö och is och det blir barmarksförhållanden. Det innebär också att cykelbanan hålls fri från grus och skräp vilket är en vanlig orsak till cykelolyckor, särskilt på våren.
Metoden används när temperaturen ligger mellan 0 och 7 minusgrader och det finns risk för halka. Vid lägre temperaturer återgår vi till normal vinterväghållning med plogning och sandning.
För dig som cyklist innebär sopsaltningen att framkomligheten och trafiksäkerheten ökar – både på vintern när cykelbanan hålls ren från snö och is och på våren när cykelbanan är fri från grus. Det innebär också att tillgängligheten för gående förbättras.
Som cyklist är det viktigt att tänka på att saltet sliter på cykeln. Var därför extra noggrann med att göra ren din cykel på vintern. Det gäller inte bara när du cyklar på vägar som sopsaltas. Även sand och grus sliter på cykeln.
Vi sätter igång med snöröjningen på gång- och cykelvägar då snödjupet är minst 4 centimeter. Nu kommer vi att sänka den gränsen till 2 centimeter på vissa sträckor, vilket innebär en kraftig ambitionshöjning.
Avsikten med sopsaltning är att fler tar cykeln eller går istället för att ta bilen, vilket gör att utsläpp minskar och folkhälsan ökar.
När det gäller själva saltet så har studier visat att vägsalt kan skada växtligheten längs med de saltade vägarna. Saltet kan både fastna på växter och tränga upp i rotsystemen via vattnet.
En global studie visar att även låga salthalter kan ha en negativ påverkan på djurplankton, som är en viktig födoresurs för många fiskarter. Hittills har inga tydliga sådana problem identifierats i Sverige, men forskare anser att frågan bör bevakas noggrant.
Teststräckan i Falun har valts ut med hänsyn till att det inte finns så mycket bebyggelse och växtlighet där. Det ingår i utvärderingen av projektet att även göra en miljöanalys för att identifiera eventuell miljöpåverkan av saltet längs teststräckan.
Salt kan verka uttorkande för din hunds tassar men det finns några enkla åtgärder du kan vidta. En är att hålla hundens tassar rena och trimmade regelbundet, eftersom detta hjälper till att förhindra att salt fastnar i pälsen.
Du bör också göra som en rutin att kontrollera din hunds tassar ett par gånger i veckan. En annan sak du kan överväga är att investera i ett par hundkängor eller stövlar, som ger en skyddande barriär mellan din hunds tassar och den salta marken.
Om du märker att din hunds tassar ser torra eller irriterade ut kan du använda ett tassbalsam eller vax för att återfukta och skydda deras hud. Var bara noga med att använda en produkt som är särskilt utformad för hundar, eftersom vissa produkter för människor kan innehålla ingredienser som är skadliga för dem.
Att uppskatta den faktiska kostnaden ingår i utvärderingen av projektet.
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden beslutade redan 2022 att testprojektet skulle genomföras under vintersäsongen 2024-2025.
Här är teststräckorna
Grön : teststräcka för sopsaltning
Gul: teststräcka för snöröjning vid minst 2 centimeters snödjup.