Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet
Förskolan ska sträva efter att nå ett förtroendefullt samarbete med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja barnens allsidiga utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv.
Vi vill skapa möten för samarbete och utveckling av den pedagogiska verksamheten i förskola, förskoleklass, skola och fritidshem med utgångspunkt från läroplanernas gemensamma uppdrag.
Mål med samverkan
Våra mål är att få ökad kvalitet och samverkan inom verksamheterna. Få ökad kunskap och förståelse för det livslånga lärandet. Att nätverksdialoger ska genomföras minst två gånger per år.
Syfte med samverkan
Vi på förskolan vill skapa likvärdiga och väl fungerande rutiner vid övergången mellan förskola, förskoleklass, skola och fritidshem i kommunen.
Vi vill lyfta fram barns utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv. Vi vill skapa möten för samarbete och utveckling av den pedagogiska verksamheten i förskola, förskoleklass, skola och fritidshem med utgångspunkt från läroplanernas gemensamma uppdrag.
En första kontakt
Den första kontakten som sker är att alla föräldrar vars barn börjar i förskoleklass nästkommande år inbjuds till ett informationsmöte. Tid och plats för de olika skolornas informationsmöten samordnas av grundskolans rektorer och meddelas genom gemensam annons i lokalpressen.
Resultat av val till förskoleklass/skola rapporteras till rektor i förskola och skola och skickas sedan till vårdnadshavare.
Inskolning
Under våren besöker förskoleklassens lärare barnen på förskolan och därefter besöker förskolans personal tillsammans med barnen den skola där barnen ska börja sin skolgång.
Som avslutning på inskolningen får barnen vara på skolan en hel dag så kallad uppflyttardag där de får medverka i alla aktiviteter som förskoleklassen erbjuder.
Överlämning
Överlämningen sker genom att pedagoger på förskolan och föräldrar skriver varsin del i ett dokument om barnets lärande som sedan används som ett samtalsunderlag mellan förskolans och skolans pedagoger.
Överlämning av barn som har behov av särskilt stöd sker tillsammans med vårdnadshavare, rektor, specialpedagoger och övrig berörd personal.
Samverkan mellan skolformerna Pdf, 600.9 kB, öppnas i nytt fönster.