Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad

Erik Ragnarsson Nises och Axel Lindahl från 5B gör quornbullar.

Erik Ragnarsson Nises och Axel Lindahl från 5B gör quornbullar i köttbullemaskinen.

Klimatberäknad skolmat på menyn

Att låta eleverna laga skolmaten för varandra kan leda till flera goda saker. Det vittnar personalen på Södra skolan om. Här får eleverna sedan drygt ett år tillbaka planera, klimatberäkna och laga maten en gång i veckan.

- Nötfärs är helt uteslutet. Men lingon är jättebra, det kan vi ha nästan hur mycket som helst av. Det ger bara 0,1 gram koldioxid, förklarar Erik Ragnarsson Nises

Han och klasskompisen Axel Lindahl är veckans köksmedarbetare på Södra skolan. Varje torsdag är det nämligen femteklassarna som bestämmer vad man ska äta och som även lagar och serverar maten. Idag blir det köttbullar eller rättare sagt quornbullar med vitkål, morötter och ägg, eftersom nötfärsen orsakar för stora koldioxidutsläpp. Fyratusen köttbullar, potatis, brunsås och lingon ska de snart servera sina 300 skolkompisar.

- Skala 5 kilo lök tog rätt lång tid och var lite gråtigt, men det gick bra, säger Axel Lindahl.

Ett sätt att förhålla sig och vara

På Södra skolan ser man skolmaten som en ingång till att skapa en trygg och hållbar skola. Rektor Lotta Arenvall berömmer personalen.

- Det gör mig glad och stolt att se hur kökspersonalen och pedagoger arbetar tillsammans med eleverna. Att se hur eleverna själva hjälper sina skolkompisar med skolmaten och stolta berättar vad de serverar och hur de resonerat när de räknat ut värdena för just den här maträtten.

- Det här sättet att arbeta har bara växt fram av sig själv och blivit en naturlig del av skolan och är definitivt inget projekt, snarare ett sätt att förhålla sig och vara, förklarar Ragnar Jansson, pedagog på skolan.

Barnen orkar mer

Ragnar berättar att idén kom från att man ville stärka elevernas känsla av att kunna påverka och att skapa en positiv inställning till maten. Och om barnen äter bra så orkar de prestera mer.

- Idag ser vi att barnen orkar. Alla orkar, säger han.

Att luncherna dessutom blir klimatvänliga var nästa steg, berättar en av kockarna i köket, Tobias Lindqvist, som hjälper Erik och Axel vid köttbullemaskinen.

- Vi ville att barnen skulle förstå hur vi jobbar och dessutom få en liten utmaning i att göra rätterna koldioxidsnåla.

Byta ut och räkna om

Inför varje torsdag i köket väljer eleverna först vad man vill laga. Sedan räknar de ut, med hjälp av lärare, hur stort koldioxidutsläpp måltiden leder till. Det får inte vara större än vad planeten tål. Oftast blir det alldeles för stort och man får byta ut, räkna om och anpassa ingredienserna så att man kommer ned till maximalt 0,55 kg koldioxid per portion.

- Det är lite svårt att räkna ut, men man kan faktiskt äta det mesta man gillar, bara man byter ut lite, konstaterar Axel Lindahl, samtidigt som han rör i såsen.

Större intresse för maten

Som ett resultat av att eleverna är delaktiga i matlagningen har stämningen i matsalen blivit mycket trevligare. Inställningen till maten som serveras har ändrats. Idag finns en större tacksamhet och intresse för maten, berättar kocken Bo Laursen. Han är även mycket positiv till att eleverna är med i köket.

- Jag älskar när eleverna kommer in i köket. Man lär sig alltid något nytt och de väcker tankar som gör att vi också utvecklas, säger kocken Bo Laursen. De här quornbullarna till exempel åker upp på menyn! De är jättegoda – smaka!

Erik Ragnarsson Nises och Axel Lindahl får hjälp av kocken Bo Laursen i skolköket.

Erik Ragnarsson Nises och Axel Lindahl får hjälp av kocken Bo Laursen i skolköket.

Sidan uppdaterad 2022-12-02