Länkar
Länkstrategi
När vi skapar en länkar mellan våra olika sidor är det viktigt att ha en länkstrategi. Detta på grund av två saker:
- Tydliga länknamn visar för användaren vart de kommer ledas vid klick. Är det inte tydligt så skippar många att klicka.
- Söktjänster som Google baserar sin rankning av sidor på hur det länkas till sidor — huvuvida länkars namn stämmer överens med länkade sidors innehåll. Stämmer dessa två, så rankas den länkade sidan bättre och användarna får sidan högre upp vid sökning.
Så länkar du rätt
- Visa tydligt vart länken leder
Om du har en sida där innehållet är "Ekonomikontorets prognos för år 2019" så måste länken som leder till den sida heta samma, eller en tydligare/kortare version av det, t.ex.; "Kommunens ekonomi - Prognos 2019".
Heter länken "Klicka här för att läsa mer om Falu kommuns ekonomikontors prognos för ekonomi år 2019" försämras länkkvalité, förståelse för var den leder och sökoptimeringen av sidan. Gör därför aldrig långa meningar som länk. - Placera länken rätt
Länkens placering bör vara i direkt anslutning till den brödtext den hör till. Lägg därför hellre en länk i, eller under ett textstycke än att samla ihop den med andra länkar på slutet av sidan. Länklistor längst ner på sida ska undvikas. - Undvik helt vissa typer av länknamn
Länkar får inte vara intetsägande, t.ex. ”Läs mer”, ”Klicka här” eller "Info". Dessa typer av länkar går emot webbtillgänlighetsregler.
Läs mer om detta på sidan Tillgängliga länkar.
Övrigt om länkar
- Kortlänkar
Skicka eventuella behov av kortlänkar (t.ex. falun.se/karta) till din ämnesansvarige. Vi använder oftast bara kortlänkar när vi ska referera till webbsidor på trycksaker. - Externa sidor och filer ska öppnas i nytt fönster
Läs mer på sidan Lägg till en länk på sida. - Gör aldrig länk av en bild
Riktlinjer från Myndigheten för digital förvaltning
Läs mer om hur man ska tänka kring länkar hos Myndigheten för digital förvaltning.
Sidan uppdaterad 2020-12-17
- Tyck till om sidan:
Kontaktcenter