Startsida
Lyssna på sidan Lyssna

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Värdering och granskning

Du får input från någon om att ny information behövs på webben.

Hur gör du?

  • Gör informationsvärdering utifrån målgruppens behov.
    Fråga dig: Är det efterfrågad information? Är info korrekt, aktuell och relevant?
  • Val av kanal. Ska det ut på webben eller i någon annan kanal?
  • Passar informationen/texten in på någon redan befintlig sida någonstans på webben? Eller behövs det en ny sida?
  • Lägg in texten efter att du bearbetat den.
  • Obs! Fakta kommer från ”expert” på området – men du blir expert på att tänka målgrupp och skriva för webben. Så kontrollera texten, vad kan tas bort eller förenklas. Skriv om för att passa målgruppen. Skriv det viktigaste först.
  • Behövs länkar? Dokument? Eller ska det vara text istället? Om dokument är det en pdf och är den uppdaterad?
  • Med enhetligt utseende på kommunens webbsidor blir det lättare att hitta för webbesökaren. När du behöver lägga ut banners, blanketter, e-tjänster, kalender, filmer och så vidare - kolla av med ämnesansvarig var de ska ligga. Allt detta för målgruppens bästa.
  • Ska det vara bild på sidan och finns det i så fall någon bra? Bild är inte alltid nödvändigt.
  • Ange dig själv som sidansvarig – du får påminnelser via e-post att se över sidan, och eventuella kommentarer från besökare kommer direkt till dig.
  • Expertgranskning. Vem ansvarar för att sakinnehållet är aktuellt, korrekt och relevant? Kolla innan du publicerar.
  • Har du förslag eller behov av större ändringar så lyfter du det till ämnesansvarig.

Diskussionsunderlag - ny sida på Insidan eller falun.sePDF

Sidan uppdaterad 2019-08-06