Första kvartalet: Januari till mars
Januari till mars är det fokus på dels vilka ord användarna söker på för att hitta på vår webb, och dels se över innehåll på sidor så som texter och rubriker.
1. Vilka ord används av besökarna?
Logganalyser från förra kvartalet visar oss vilka ord som webbplatsens besökare använder sig av när de söker på webbsidan. Det är viktigt att dessa ord finns med på sidan, även om vi i organisationen inte använder dem. Det är för att användarna som t.ex. Googlar efter informationen ska komma till sidan. Läs mer om detta på sidan sökordsoptimering.
Exempel på hur du kan få in ord som inte används av oss själva
Ordet "dagis" används forfarande av vissa medborgare. På en sida med information om "förskola" som det nu heter, man skriva "Förskola (dagis)" i rubriken, och även lägga in ordet "dagis" i metadata. Då kommer sidan upp i sökresultat om någon söker efter "dagis i Falun".
2. Innehållsinventering (del 1)
Se över texter, rubriker, bilder, tabeller och länkar på alla sidor och se till att de är enligt manual och riktlinjer.
Se även över sidor i allmänhet - det är viktigt att man tänkt på nyttan dessa, det finns kanske behov av att flytta viss information/puffar och liknande.
Hjälp med innehåll
Behöver du hjälp med innehållsinventeringen?
Checklista: Se över din sida
Uppföljning
Digitala rådets marsmöte
- Tyck till om sidan:
Kontaktcenter