Publicerad
Glöm inte att registrera ditt livsmedelsföretag hos myndighet
Det kan bli dyrt för ett livsmedelsföretag som inte registrerar sig hos en behörig kontrollmyndighet i tid. Nya sanktionsavgifter gäller nämligen från den 1 januari 2019.
Livsmedelsföretag är skyldiga att registrera sig hos en behörig kontrollmyndighet. Det händer dock att företagare missar eller struntar att göra detta, vilket kan bli en dyr historia.
Ett företag som inte har registrerat sig kan åka på att betala en sanktionsavgift på allt från 2 500 till 75 000 kronor, beroende på årsomsättning.
Stat, kommuner eller landsting som påbörjar en ny verksamhet eller tar över en redan registrerad verksamhet riskerar att få betala ett fast belopp om 40 000 kronor.
– Det är viktigt att alla ser till att registrera sig, innan verksamheten startar eller byter ägare. Gör man detta, så utdelas inte heller någon sanktionsavgift, säger Maja-Lena Brännvall, miljöchef i Falu kommun.
Kontrollerar att lagstiftningen följs
Miljöavdelningen ska kontrollera att livsmedelsföretag i Falu kommun följer den lagstiftning som finns. På plats hos företagen kontrolleras att maten hanteras på ett säkert sätt, att det är rent i lokalen och att kunderna inte blir lurade eller vilseledda. Man ska inte bli sjuk av maten och veta vad man äter.
För att kunna göra det måste miljöavdelningen veta var verksamheten finns och vem som ansvarar för den.
– Den som startar eller tar över en restaurang, café, bageri, butik eller annan livsmedelsanläggning ska registrera sig hos kommunen senast 14 dagar innan verksamheten öppnar, säger Maja-Lena Brännvall.
Reglerna gäller även för importörer och grossister av livsmedel samt kosttillskott. Försäljning via hemsidor eller sociala medier omfattas också av reglerna om registrering.
Även vid ägarbyte måste en ny anmälan göras. Detta gäller även om en och samma företagare byter organisationsnummer eller om verksamheten tas över av ett helt annat företag.
Hur registrerar man sin livsmedelsanläggning?