Hjälp i hemmet
För dig som har en funktionsnedsättning eller är äldre finns många olika typer av hjälp för att underlätta din vardag.
Olika sorters hjälp
Du kan ansöka om och få hemtjänst, dagverksamhet, trygghetslarm, matdistribution, ledsagning och kommunfixarens service.
Efter ett biståndsbeslut utformas genomförandeplaner enligt individens behov i centrum (IBIC). Alla omsorgstagare har en fast omsorgskontakt, som är utbildad undersköterska. Omsorgskontakten uppdaterar genomförandeplan två gånger per år eller vid behov. I genomförandeplanen bestäms hur de beviljade insatserna ska utföras. Det görs tillsammans med omsorgtagare och anhörig om omsorgtagaren vill det.
Hemtjänstområden är indelade i geografiskt mindre planeringsgrupper, för att öka kontinuiteten och skapa trygghet för våra omsorgstagare.
Färdtjänst
Behöver du hjälp vid resor?
Färdtjänst - mer information.
Vårdar du en anhörig?
Då kan du få avlösning i hemmet.
Anhörigstöd, avlösning - mer information.
Vid stöd enligt LSS
Söker du hjälp i hemmet enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)?
Funktionsnedsättning - mer information
Hemsjukvård
Kommunen har tagit över hemsjukvården från Region Dalarna.
Hemsjukvård - mer information.
Ansökan och avgifter
När du kommer vidare till ett visst område finns information om hur du ansöker och vilka avgifter som gäller för det området.
Kontakt och ansökan
Har du allmänna frågor kring hjälp i hemmet, eller vilket stöd du kan få, vänd dig till omvårdnadsförvaltningens biståndshandläggare eller kontaktcenter.
Biståndshandläggare på omvårdnadsförvaltningen
För att få kontakt med oss, ring under vår telefontid måndag-onsdag och fredag 9.30-11.30. Andra tider kan du lämna ett meddelande till kontaktcenter så ringer vi upp dig.
Telefon: 023-877 80.
Kontaktcenter
Telefon: 023-830 00, e-post kontaktcenter@falun.se.