Startsida

Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Två kvinnor som shoppar.

Konsumentrådgivning

Aktuellt

Flygbolaget Nextjet saknar tillstånd att flyga efter den 17 november, men fortsätter ändå att sälja biljetter efter detta datum.

Läs mer här om varför konsumentombudsmannen (KO) stämmer Nextjet.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Nya uppföranderegler ger enskilda firmor ångerrätt

Överenskommelsen som träder i kraft den 1 juli 2017 innebär i korta drag att även enskilda näringsidkare på samma sätt som privatpersoner ska omfattas av ångerrätt vid distansvatal, exempelvis telefonförsäljning. Ett distansvatal kan ångras inom 14 dagar - om ingen information lämnas om ångerrätten förlängs den upp till ett år. 
På Telekområdgivarnas hemsida kan du läsa mer om den nya reglerna.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Falun representerad i styrelsen för Konsumentvägledarnas förening

Falu kommuns konsumentjuridiska rådgivare Ellen Gräfnings valdes på årsmötet den 16 maj 2017 in som ledamot i Konsumentvägledarnas föreninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommunens konsumentjuridiska rådgivning

Om du som konsument eller näringsidkare i Falun har en fråga eller behöver konsumentvägledning kring dina rättigheter och skyldigheter är du välkommen att kontakta kommunens konsumentjuridiska rådgivning. Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri.

Konsumentjuridisk rådgivning erbjuder rådgivning både via telefon och genom besök. Vi kan även hjälpa till med att medla mellan dig och ett företag om ni hamnat i en tvist, eller att tolka avtal. Du kan även få hjälp att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Kunskaper inom konsumenträtt och privatekonomi

Konsument Falun erbjuder kostnadsfri utbildning/information till företag/ organisationer/föreningar med flera. Kontakta oss gärna för mer information.

Vad kan vi erbjuda?

Konsumentjuridisk rådgivning finns till för alla konsumenter och näringsidkare i Falun och där båda parter har möjlighet att få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument och näringsidkare
  • Vägledning i hur du gör en reklamation
  • Råd om vad du ska tänka på när du handlar i butik och på internet
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkartjänst eller köp av bil hos bilhandlare
  • Medling mellan konsument och näringsidkare
  • Information om Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal
  • Föreläsningar i konsumenträtt

Förebyggande arbete

Vi arbetar också förebyggande med information till skolor, föreningar, näringsliv med flera. Ser du behov av att vi kommer ut till er och informerar om konsumenträtt och privatekonomi, hör gärna av dig så sätter vi ihop den information som passar er.

Kontakt konsumentjuridisk rådgivning

Kontakta Ellen Gräfnings vid frågor. Uppgifter hittar du under symbolen "Kontakt" ovanför bilden.

Sidan uppdaterad 2017-09-29