Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Felaktig faktura

Stå på dig - betala inte för något du anser är fel!

Har du fått en faktura som du inte känner igen eller som du anser är felaktig? Tänker du att du måste betala, för att du tror att du annars kan få en betalningsanmärkning? Gör inte det. Så länge du säger ifrån till företaget som har skickat dig fakturan och fortsätter säga ifrån även om företaget skickar fakturan till inkasso, så kan du inte få en betalningsanmärkning.

  • Det är inte ovanligt att oseriösa företag först lurar på dig en vara eller tjänst och sedan hotar med både inkasso och Kronofogden om du inte betalar. Många blir då så rädda att de väljer att betala ändå, trots att de inte tycker att det är rätt. Det här är ett cyniskt sätt att utnyttja människors rädsla, säger Therese Andrén konsumentjuridisk rådgivare, Falu kommun.

Protestera - då får du inte någon betalningsanmärkning

Tyvärr är det inte alla som känner till att du inte får någon betalningsanmärkning så länge du protesterar mot (bestrider) fakturan, varje gång du får ett krav i brevlådan. Du ska alltså aldrig strunta i ett inkassokrav, även om du anser att det är felaktigt. Kontakta i stället den som har skickat kravet, helst via mejl. Var noga med att spara kopia på ditt mejl eller annat underlag som visar att du har protesterat mot kravet.

Tänk på det här

  • Om du har fått ett krav som är felaktigt är det viktigt att du skriftligen kontaktar den som har skickat kravet för att protestera (bestrida).
  • Det är företaget som skickar fakturan som är ansvarig för att visa att du har gjort en beställning. I samband med att du bestrider en faktura kan du därför begära dokumentation från företaget som styrker att avtal har ingåtts.
  • Ett krav från Kronofogden betyder inte att du får en betalningsanmärkning. Du har alltid möjlighet att betala kravet eller protestera om det är felaktigt.
  • Polisanmäl om du anser att du utsatts för ett bedrägeriförsök!

Mall

”Angående er faktura [ange fakturanummer, belopp och datum]

Jag bestrider ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom det inte finns något avtal mellan oss. Jag har varken tackat ja till eller beställt något av er.

Valfritt tillägg: Om ni ändå anser att det finns ett avtal mellan oss vill jag använda min lagstadgade ångerrätt för att ångra avtalet. (Om företaget hävdar att du till exempel ingått ett avtal på nätet kan du lägga till detta. Normalt sett har du ångerrätt när du ingår ett avtal på distans, det vill säga utan att träffa företaget.)

[Ditt namn och kontaktuppgifter]”

Källa https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/ Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterad 2024-08-09