Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Publicerad

Rektor, elevcoach och kurator på Lugnetgymnasiets estetiska program

Fr v. Erika Kroon, elevcoach, Maria Alfors, skolkurator och Mikael Söderberg, rektor.

Satsning som ökar närvaro och välmående

Med hjälp av Falu kommuns hållbarhetsbidrag kunde Lugnetgymnasiets estetprogram anställa en elevcoach, vilket har visat sig vara en mycket lyckad investering.

Hur ska vi bättre kunna stötta de elever som kommer till oss och har en lite trasslig skolbakgrund, frågade sig rektor Mikael Söderberg och hans team på Lugnetgymnasiet. Han såg samtidigt att behovet av stöd var större än vad som rymdes i läraruppdraget och de resurser som fanns inom elevhälsan. Svaret blev satsningen som fick namnet Elevcoach, med målet att fler ska elever klara att ta gymnasieexamen.

Sedan tidigare fanns det elevcoacher på bygg- och fordonsprogrammet samt IM, men i det här fallet såg behovet lite annorlunda ut. Fokus för initiativet var psykisk ohälsa.

- Vi visste att det är bemötandet av eleven som är nyckeln. Att det är viktigt att eleven blir sedd och hörd och kan få den där lilla extra omsorgen. Och det räckte vi inte till för med de resurser vi hade, säger Mikael Söderberg

Programutvecklaren på skolan, Anna Persson, hade sett att det gick att söka pengar för att genomföra utvecklingsidéer som främjar en hållbar utveckling i Falun. Man ansökte om bidraget för att kunna anställa en resurs under tre år och fick ansökan beviljad.

Hjälp till självhjälp

Erika Kroon är nu inne på sin andra termin som elevcoach och känner sig mycket uppskattad i sin roll.

- En coach hjälper dig att lära dig själv, så jag jobbar för att eleven ska få verktyg att klara sina utmaningar. I praktiken kan det handla om att möta upp eleven vid busshållplatsen, vara med på idrottslektioner eller äta lunch med eleven. Men det är framför allt stöttande samtal då vi jobbar med planering och struktur. Det viktiga är att vi är lyhörda för vilket stöd eleven har behov av, förklarar Erika Kroon.

Erika jobbar nära skolkurator och tillsammans stöttar de även lärare och mentorer i frågor som rör psykisk ohälsa.

- Det här är en investering som gör en enorm samhällsekonomisk skillnad, för en relativt liten peng. Närvaron har förbättrats avsevärt och vi har till och med fått tillbaka ”hemmasittare” till skolan, framhåller Mikael Söderberg.

- Nu kan lärarna kan ägna sig åt att lära ut och specialpedagogerna kan ägna sig åt komplicerad inlärning, vilket ju ytterligare stärker arbetet för att fler ska klara av att ta gymnasieexamen, fortsätter Mikael Söderberg

Planer finns på att utveckla konceptet genom att jobba mer förebyggande. Tanken är att man ska arbeta med klasserna för att få ihop dem redan från starten av ettan på gymnasiet. På så sätt vill man skapa en trygghet i klassen som gör att alla kan känna en tillhörighet.

- Hela vår skola har en anda av att alla ska lyckas och vi strävar verkligen efter att alla ska ha en go känsla i magen då man går till skolan, avslutar Mikael Söderberg.

Sidan uppdaterad 2024-02-27