Dela sidan på sociala medier

Kontaktinformation

Denna nyhet är äldre än 6 månader och kanske inaktuell. Eventuella länkar kan vara trasiga.

Publicerad

En snickare som står på ett hustak

Hantverkstjänster och begagnade bilar konsumenters vanligaste klagomål

Vanligaste klagomålen från konsumenter är återigen köp av begagnade bilar och hantverkstjänster. Det visar Konsumentverkets statistik från 2018.

Även i Falun är dessa klagomål vanliga. Kommunens nya konsumentjuridiska rådgivare, Therese Andrén, uppmanar konsumenter att kontakta henne innan man anlitar hantverkare för råd.

- Tänk på att alltid skriva skriftliga avtal, omboende.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har flertalet avtal man kan använda sig av och fråga alltid om något är oklart. Brist på kommunikation, att man inte förstått varandra, är en av orsakerna till tvist mellan parterna, säger Andrén.

Sju bästa tipsen

Therese Andrén tipsar om fler saker att tänka på innan man börjar sin renovering:

  • Planera och lägg upp en budget.
  • Ta in offerter och kontrollera referenser, F-skatt, skulder och försäkringar.
  • Använt hantverkarens yrkeskunskap för att få tips om olika lösningar.
  • Kontrollera om bygganmälan krävs.
  • Var tydlig med vad som är viktigt för dig och specificera det i avtalet.
  • Avtala om när ska arbetet påbörjas och avslutas och eventuellt förseningsvite.
  • Avtala om hur tilläggsarbeten och ändringar ska regleras.

Vid köp av bil

När det gäller köp av begagnade bilar är råden från Therese Andrén att:

  • Kontrollera att bilhandlaren är ansluten till Motorbranschens Riksförbund (MRF).
  • Använda MRF:s varudeklaration för begagnade bilar. Oavsett garanti så har konsumenten tre års reklamationsrätt vid fel på bilen.

Mer information hittar du på Konsumentverkets hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterad 2019-07-22